Aitaamisluvan hakeminen

Katualueen aitaamista pois yleisestä käytöstä vaativia töitä ovat esimerkiksi kiinteistön rakentamis- ja saneeraustyöt, kuormalavojen säilyttäminen tai muu varastointi, nostot ja kuormaukset, rakennustelineiden pystyttäminen ja työmaaparakkien sijoittaminen.

1. Töitä ei saa aloittaa ennen kuin kaupungin lupapäätös on saatu. Jätä ilmoitus siis ajoissa, sillä suullisia aloituslupia myönnetään ainoastaan hätätöihin!
  2. Ilmoita aitaamisesta joko sähköisellä lupahakemuksella tai asioi kaupunkiympäristön asiakaspalvelussa (Puolalankatu 2)
  3. Liitä ilmoitukseen alustava tyyppikuva tilapäisistä liikennejärjestelyistä. Tarkempi suunnitelma sovitaan alkukatselmuksessa.
  4. Työn valmistuttua ilmoita valvojalle siitä kirjallisesti eLupa-viestillä tai sähköpostilla katuluvat@turku.fi. Tämän jälkeen pidetään loppukatselmus alueen hyväksymisestä takaisin yleiseen käyttöön ja vuokran päättämiseksi.

Alle vuorokauden kestoisiin töihin haetaan lyhytaikainen aitaamislupa. Tällaisia töitä voivat olla muutto-, nosto-, mittaus-, pesu-, asennus- tai korjausajoneuvojen lyhytaikainen sijoittaminen katualueelle. Tee ilmoitus hyvissä ajoin, vähintään kaksi päivää ennen suunniteltua ajankohtaa. Muista liittää myös alustava liikennesuunnitelma, voit valita esim. tyyppikuvan työnaikaisista järjestelyistä. Huomaa, että järjestelyt on sovittava kaupungin kanssa. Pidempikestoisissa töissä on katualue varattava normaalisti aitaamisluvalla. Alle vuorokauden mittaisesta työstä peritään kertaluonteinen viranomaismaksu. Ilmoitus jätetään normaalisti sähköisen asiontipalvelun aitaamislupana.

HUOM! Ajankohtaista; kattolumet

Kattolumien pudotus kadulle

Katoille kertyvän lumen ja jään määrän tarkkailu sekä sen poistaminen tarvittaessa kuuluu kiinteistön omistajan tai haltijan tehtäviin. Kattoa ja räystäitä puhdistettaessa on tärkeää huolehtia, ettei lumenpudotuksesta aiheudu vaaraa itselle eikä muille.

Ennen pudotustyön aloittamista

• jätä ilmoitus Turun kaupunkiseudun liikennekeskukseen liikennekeskus@turku.fi, p. 050 553 3163
    • huolehdi pudotuspaikan asianmukaisista liikenteenohjauslaitteista, esim. tietyömerkeistä, suoja-aidoista ja heijastintolpista.
    • pudotuksen varoalue on merkittävä selkeästi maastoon.
    • jalankulku- ja pyöräliikenne on ohjattava ajoradan ulkoreunasta aidoilla erotetun kulkuväylän kautta pudotuspaikan ohi tai lähimmästä suojatiestä kadun toiselle puolelle. Voit käyttää jalkakäytävällä myös ”vaara” tai ”lumenpudotus” -kylttejä. Ajoradalla käytettävä heijastimilla varustettuja kevytsuoja-aitoja.

Lumenpudotustyö

• lumenpudotustöitä ei saa tehdä pääväylillä ruuhka-aikoina klo 6.30 - 8.30 ja 15.00 - 17.30.
    • pudotuspaikan molemmissa päissä (maantasalla) on käytettävä henkilöitä opastamassa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä löytämään turvallisen reitin paikan ohi, niin ettei putoava lumi aiheuta vaaraa tai vahinkoa asukkaille, kiinteistön käyttäjille tai jalankulkijoille.
    • jos ajoneuvoliikenne kadulla on suljettava, niin paikalla on käytettävä liikenteenohjaajia työtä edeltävissä risteyksessä kiertotien opastamisessa.
    • katualueella lumenpoistotyössä tai liikenteenohjauksessa työskentelevällä tulee olla asianmukaisen varoitusvaatetus.

Pudotustyön jälkeen

• lumi on kasattava ja vietävä viipymättä pois pudotuspaikalta ja palautettava liikennejärjestelyt ennalleen koko alueella.
    • ilmoitus työn päättymisestä Turun kaupunkiseudun liikennekeskukseen liikennekeskus@turku.fi, p. 050 553 3163

Aitaamismaksut

HUOM! Uudet aitaamistaksat otettu käyttöön 1.1.2024.

Aitaamismaksusta on säädetty Kaupunkiympäristölautakunnan 28.11.2023 Kylk § 406 päätöksessä ja se koostuu tarkastus- ja valvontamaksusta ja alueen käyttömaksusta. Käyttömaksun suuruus määrittyy aitaamisen ajan, laajuuden ja alueen keskeisyyden perusteella. Käyttömaksut löytyvät aitaamismaksuluokat-dokumentista ja alueet aitaamisen maksuluokkakartalta. Lasku osoitetaan ensisijaisesti työn suorittajalle. Aitaamistaksan alueen käyttömaksut ovat maksuluokka I: 0,50 €/m2/vrk, maksuluokka II: 0,30 €/m2/vrk, maksuluokka III: 0,15 €/m2/vrk. Käsittely- ja valvontamaksut ovat 240 € käytettäessä sähköistä asiointipalvelua (eLupa) tai 300 € paperisen ilmoituslomakkeen jättämisestä Puolalankatu 2 asiakaspalveluun. Lyhytaikaisen aitaamisluvan viranomaismaksu 100€.