Turun kaupunginteatterin peruskorjaus ja laajennus

Arkkitehtisuunnittelijat ja kuvien oikeuksien haltijat: Aleksi Myyryläinen, Pauno Narjus, LPR arkkitehdit Oy

Turun kaupunginteatterissa tehtiin peruskorjaus ja laajennus. Laajennustyön näkyvin muutos oli 3-kerroksisen takanäyttämön rakentaminen. Lisäksi laajennusosan myötä teatterin henkilöstön tilat siirtyivät ja teatteriin rakennettiin keittiö. Uudistuksen tarpeessa olleet verstastilat uusittiin ja laajennettiin, samoin myös tekniikan, puvustus- rekvisiitta- ja lavastustilat. Teatterin näyttämöistä Pikkolo siirtyi Sopukan tiloihin ja Sopukalle rakennettiin uudet tilat. Näyttelijöiden pukuhuoneet päivitettiin myös ajan tasalle.

Turun kaupunginteatterin peruskorjauksen ja laajennusosan urakat toteutti Skanska Talonrakennus Oy.

Turun kaupunginteatteri on perustettu vuonna 1946. Teatteritalo, jossa Turun kaupunginteatteri sijaitsee, otettiin käyttöön vuonna 1962. Talon ovat suunnitelleet arkkitehdit Aarne Hytönen, Risto-Veikko Luukkonen ja Helmer Stenros. Urakan ajaksi Turun kaupunginteatteri siirtyy Logomoon, jonne on rakennettu tilat varta vasten teatteritoimintaan.

Asiasanat: