Sähköistä viestinvaihtoa Onerva-omaisviestintäpalvelulla

Miltä tuntuisi, jos saisit lukea toisella paikkakunnalla palvelutalossa asuvan läheisesi kuulumiset aina kun sitä toivot ilman puhelinlinjoilla odottelua ja turhaa murehtimista?

Nyt se on mahdollista neljässä eri Turun vanhusten asumispalveluiden yksikössä.

Runosmäen vanhuskeskuksen osastolla 4, Kurjenmäkikoti 1:n alakerrassa, Liinahaan tilapäishoidossa ja Sävelkodin palvelutalossa kokeillaan seuraavan neljän kuukauden ajan Onerva omaisviestintäpalvelua. Se on älypuhelimella tai tietokoneella nettiselaimella toimiva viestintäpalvelu.

Asumispalveluiden henkilökunta viestittelee omaisen kanssa kuulumisista suoraan palveluun, hoitaja ja läheinen voivat lukea viestit palvelussa silloin kuin heille parhaiten sopii. Yhteydenpito molemmin puolin on aiempaa helpompaa. Onervasta voi myös lähettää viestejä useammallekin omaiselle samalla kertaa. Tavoitteena on kehittää omaisten ja henkilökunnan välistä viestintää uudella tavalla.

Tavoitteena parantaa omaisviestintää ja työtyytyväisyyttä

Itse työskentelen Sävelkodissa esimiehenä ja teen kokeilun nyt alkaessa aiheesta myös opinnäytetyön osana terveysteknologian YAMK-opintojani. Haluan selvittää, millaista omaisviestintä on projektin alussa ja lopussa sekä mitä omaiset ja hoitohenkilökunta odottavat viestinnältä. Lisäksi hyödynnän projektissani kotihoidon aiemmin käynnistyneen Onerva-kokeilun havaintoja.

Projektin tavoitteena on myös, että yhteistyö omaisten kanssa paranee. Samalla tavoittelemme henkilöstön työtyytyväisyyden kohenemista.

Emmekä unohda vanhuksia. Kysymme heiltä ensimmäisenä suostumuksen siihen, saavatko työntekijät ja omaiset viestiä heidän kuulumisistaan sekä hoitaa arjen asioitaan sovelluksen avulla. Ja terveyteen liittyvät asiat kirjataan edelleen potilastietojärjestelmään - Onervaan kirjataan lyhyesti arjen kuulumisia ja kuvia asukkaan arjesta.

Neljän kuukauden kokeilu käynnissä

Onerva-omaisviestintäpalvelua käytetään jo kotihoidossa ja vanhusten asumispalveluissa Turun kotihoidon ohella muutamilla paikkakunnilla Suomessa mm. Kuopiossa, Jyväskylässä, Liedossa ja Tarvasjoella.

Omaiset, jotka ovat jo osallistuneet kokeiluun, ovat kokeneet huolensa omaisesta vähentyneen. Lisäksi saatujen kokemusten perusteella noin viidennes kaikista omaisista ottaa Onervan käyttöön. Muualla saatujen kokemusten perusteella noin viidennes kaikista omaisista on ottanut Onervan käyttöön. Käyttäjiä ovat erityisesti aktiiviset henkilöt ja kaukana läheisistään asuvat. Asiakastyytyväisyys on ollut korkeimmillaan silloin, kun viestejä lähetetään kolmesta viiteen viikossa.

Turun kaupungin vanhuspalveluiden neljän kuukauden kokeilu on alkanut helmikuun puolivälissä ja pilotin aikana sovelluksen käyttö on kaupungille maksutonta. Kokeilun jälkeen pohdimme, otammeko sovelluksen mahdollisesti laajemminkin käyttöön.

 

Tietoa kirjoittajasta

Mia
Siutla
Yksikön esimies
Sävelkoti