Työhyvinvointi ja työssä jaksaminen

Tulkkikeskuksen työntekijöiden vinkit työssä jaksamiseen

Kevät on luonamme taas. Saamme nauttia yhä lämpenevistä päivistä ja todistaa, miten luonto alkaa herätä vähitellen ympärillämme täyteen loistoonsa.

 

Miten jaksaa työssä, kun keho ja mieli eivät kuitenkaan vielä ole heränneet pitkän ja pimeän talven jälkeen? Miten lisätä työhyvinvointia työpaikalla ja jaksaa paremmin? Turun seudun tulkkikeskuksen työntekijöiden vinkit, olkaa hyvät:

 

  • Opettele nauramaan itsellesi ja muille – huumori auttaa jaksamaan arjessa ja elämässä muutenkin. / Edvina, toimisto

  • Jumppaa säännöllisesti joko itse tai esim. taukoliikuntaohjelman avulla. Saat ajastettua ohjelman pompahtamaan ruudulle automaattisesti vaikkapa tunnin välein. Huolehtimalla itsestäsi jaksat paremmin! / Tuulia, toimisto

  • Saan voimaa liikunnasta ja perheestä. Positiivinen asenne vie elämässä eteenpäin läpi haasteiden. / Thien, tulkki

  • Älä stressannu tai joudu paniikkiin, jos hommat eivät suju kuten toivoisit tai jos et saa tehtyä kaikkea riittävän nopeasti. Hengitä syvään ja yritä tehdä yksi asia kerrallaan. Huolehdi perusasioista: nuku riittävästi laadukasta unta, juo tarpeeksi vettä ja huolehdi työtilan riittävästä tuuletuksesta. / Anna, toimisto

  • Kehu itseäsi säännöllisesti: ”Olet ihana ja hyvä juuri sellaisena kuin olet” / Roda, tulkki

  • Käy ulkona lounastauolla tai happihyppelyllä, jotta saat raikasta ilmaa ja ajatuksesi pois työasioista hetkeksi. Stressitilanteessa yritä saada ajatuksesi muualle esim. katselemalla ulos horisonttiin ja lähtemällä hetkeksi pienelle mielikuvitusmatkalle unelmiisi. / Jaana, toimisto

  • Musiikilla on suorastaan taianomainen vaikutus mielialaan. Kuuntelemalla musiikkia jaksan paremmin. / Hushyar, tulkki

  • Ota vastuu terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi – säännöllinen liikunta ja terveet elämäntavat parantavat elämänlaatua ja työtehoa. / Päivi, toimisto

  • Aloita jokainen aamu yhdellä positiivisella ajatuksella – näin mielialasi pysyy hyvänä koko päivän. Säännöllinen liikunta esim. lenkkeily luonnossa on avain jaksamiseen. Iltaisin lukeminen auttaa rauhoittumaan ja saamaan unen päästä kiinni. Rakas perheeni on voimavarani. / Jaffar, tulkki

  • Nauti siitä tunteesta, kun saat viimein vaikean urakan päätökseen. Ihaile valmista työnjälkeä! Voimaannu auringonlaskuista ja läheisten ihmisten seurasta. / Raija, toimisto

  • Uppoudu hyvän elokuvan katsomiseen tai kuuntele lempimusiikkiasi. Nauti elämästä! / Tiina, toimisto

  • Työhyvinvointia rakennetaan yhdessä. Jokainen voi vaikuttaa työpaikan myönteiseen ilmapiiriin. Positiivinen asenne auttaa jaksamaan ja luo kaikille lisää energiaa. / Hanna-Mari, toimisto

  • Harrastukset auttavat unohtamaan työasiat. Perhe antaa voimaa jaksaa tehdä työtä. / Elvedin, tulkki

  • Jokaisen on löydettävä omat keinonsa palautumiseen; toiselle se voi olla liikunta, kun taas toiselle sohvalla rentoutuminen kotona perheen kanssa. Tärkeintä on osata rentoutua ja arvostaa elämässä tärkeitä asioita. / Arif, tulkki

     

Tietoa kirjoittajasta

Ekaterina
Marjamäki-Costa
Turun seudun tulkkikeskus