Change huipentuu kantaesitykseen

Isomäki haluaa niin kunnioittaa kuin uudistaa oratorioperinnettä.

Voiko musiikilla muuttaa maailmaa? pohtii Turun filharmonisen orkesterin vuoden 2017 suurhanke ”You must be the change you wish to see in the world”.

Change 2017 on tarkastellut musiikin muutosvoimaa kaikkiaan kuuden luento- ja konserttikokonaisuuksien kautta. Olemme pureutuneet Beethovenin 9. sinfonian yhteydessä, voiko musiikki toimia rauhantyön välineenä. Stravinskyn Kevätuhrin lomassa olemme pohtineet, miten luontoa kuunnellaan. Syyskuussa pakahduimme Góreckin Surullisten laulujen sinfonian tunnelataukseen.

Change-sarja huipentuu tällä viikolla Reformaatio!-juhlakonserttiin, jossa kantaesitetään säveltäjä Pauliina Isomäen Vuorisaarna-oratorio. Teos on sävelletty orkesterin tilausteoksena ja sillä juhlistetaan reformaation 500-vuotisjuhlavuotta. Tilauksen taustalla on Sibeliuksen seuraajat -hanke, jossa Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n jäsenorkesterit tilasivat valitsemiltaan suomalaisilta säveltäjiltä 15 teosta, jotka kaikki esitetään juhlavuoden 2017 aikana.


Mikä on Vuorisaarna-oratorio?

Teos on laaja sävellys orkesterille, kuorolle ja kahdelle solistille. Oratorio- ja passioperinteitä teoksessa on siinä mielessä, että siinä vuorottelevat hieman resitatiivimaiset solistiset osuudet, jotka vievät saarnaa eteenpäin, kuoron kommentit näihin ja kuoron laulamat koraalit, kuvailee Isomäki sävellystään teosesittelyssä. Oratorion tekstit ovat peräisin Raamatusta, Jeesuksen vuorisaarnasta, Joni Pyysalon runokokoelmasta Ostetaan myydään sekä Uudesta Suomenkielisestä Wirsi-Kirjasta vuodelta 1701. Tekstejä tulkitsevat sopraano Kaisa Ranta, baritoni Jaakko Kortekangas sekä Chorus Cathedralis Aboensis. Konsertin johtaa kapellimestari Ruut Kiiski.

Pauliina Isomäki kertoo itse, että oratorion sävellysprosessi on lähtenyt liikkeelle teksteistä. Ensin oli idea Vuorisaarnasta, johon Isomäki valitsi tekstit. Teoksen teksteissä näkyy historiallinen kolmikanta: Raamattu, vanhat virret sekä nykypäivä, jota edustaa Pyysalon runot. Säveltäjä kertoo, että sävellys lähtee tekstistä: mitä se alkaa kertoa ja miten se puhuttelee.

Isomäki tunnetaan muun muassa oopperasta Unissa kaikki oli selkeämpää sekä kamarioopperasta Tahdon!. Säveltäjä itse kokee, että Vuorisaarna-oratorio on ikään kuin jatkumoa hänen oopperoilleen. Sävellys on kuitenkin tarkoitettu orkesterille, kahdelle laulusolistille sekä kuorolle. Sävellystyöhön kokoonpanon tuomat mahdollisuudet ovat lisänneet intoa.

On mahdollisuuksia tehdä värikkäämmälle massalle, kun käytössä on esimerkiksi puhallinsoitinten laaja kirjo. Valtava innostuksen lähde säveltäjälle on myös konserttipaikka, Turun tuomiokirkko. Isomäki kuvailee, että Tuomiokirkko itsessään on suuri soitin.

Tuomiokirkko on kuin suuri soitin, joka on tuonut innostusta sävellystyöhön!
 

 

Kohti konserttia

Kantaesityksessä jännitysmomentit säilyvät vielä harjoituksiin ja aina konserttiin asti. Ensimmäiset yhteisharjoitukset teoksesta pidetään vasta konserttiviikon maanantaina. Tuomiokirkolle päästään keskiviikkona eli päivää ennen kantaesitystä. Isomäki aikoo itse olla harjoituksissa läsnä varmistamassa hänen visioidensa toteutumista. Yleisölle säveltäjä antaa vinkiksi, että teoksen teksteihin kannattaa ehdottomasti tutustua etukäteen. Ne löytyvät konsertin käsiohjelmasta.

Vuorisaarna-teoksella Pauliina Isomäki haluaa niin kunnioittaa kuin uudistaa oratorioperinnettä. Teos on kuultavissa juhlakonsertissa Reformaatio! 2.11. sekä 3.11. klo 19 Tuomiokirkossa. 

Tietoa kirjoittajasta

Tuula
Musakka
Projektisihteeri
Turun filharmoninen orkesteri