Konserttiohjelman suunnittelu on vaativaa mutta inspiroivaa työtä

Alkusysäys ja lähtökohta suunnittelussa on musiikki

Katedraali soi to 8.2. klo 19 Tuomiokirkossa

Konserttiin on loppuunmyyty.
Konsertti on osa Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikkoa, jonka koko ohjelmaan voi tutustua täällä.
Turun filharmonisen orkesterin kevään koko ohjelmistoon voi tutustua täällä.
Turun filharmonisen orkesterin muusikoiden omia konserttiohjelmistoja kuullaan myös kamarimusiikkikonserteissa, joita on kevään aikana kolme.

Konserttitilanteessa kaikki on viimeiseen asti hiottua: yksittäisistä kappaleista on koottu eheä konserttikokonaisuus ja teosten tulkinnat ovat harkittuja. Muusikot soittavat vaivattomasti yhteen ja konserttiyleisö voi nauttia lopputuloksesta. Musiikin matka nuottimerkinnöistä mukaan konserttiohjelmistoon ja soivaksi materiaaliksi on kuitenkin pitkä.

Torstaina 8.2. klo 19 Tuomiokirkossa kuullaan Turun filharmonisen orkesterin Katedraali soi -konsertti, jonka ohjelmiston suunnittelusta ja konsertista kokonaisuutena vastaa Turun filharmonisen orkesterin 1. viulun äänenjohtaja Maija Kontunen.

Mutta mitä kaikkea suunnittelussa oikein tulee ottaa huomioon, ja miten konsertin ohjelmisto on koottu? Maija Kontunen kertoo suunnittelun eri vaiheista ja kappalevalinnoista.  

Maija Kontunen

Solistit koottu orkesterin riveistä

”Konsertissa solisteina soittavat orkesterin omat muusikot. Oli tärkeää ja hienoa antaa orkesterimuusikoille tilaisuus nousta solisteiksi. Meillä on orkesterissa taitavia soittajia, joissa on paljon potentiaalia ja jotka soittavat paljon muuallakin kuin TFO:ssa. Solisteiksi olen pyytänyt jousisoittajakollegoita, joiden tiedän olevan aktiivisia muusikoita ja jotka soittavat paljon kamarikokoonpanoissa ja esiintyvät myös solistisissa rooleissa orkesterimuusikkouden lisäksi”, Kontunen kertoo.

Orkesterin kokoonpano on huomattavasti normaalia pienempi, lavalla on noin 15 muusikkoa solistien lisäksi. Solisteja on kuusi: Maija Kontunen, Ilana Gothóni, Marjaana Holva, Susanna Suorttanen ja Juha Viljanen, viulu, sekä Roi Ruottinen, sello. Kapellimestaria ei erikseen ole, vaan orkesteria johtavat konserttimestarin paikalta Maija Kontunen ja Marjaana Holva.

”Vastuu kokonaisuudesta on minulla. Kun konsertissa ei ole kapellimestaria erikseen, pitää oman stemman sijaan lukea koko partituuria jotta kokonaisuudesta saa selkeän kuvan. Solistit tuovat kappaleisiin omaa tulkintaansa ja omaa ääntään. Kun suunnittelee tulkintaa itse, se vaatii ison työn. Saa käyttää päätään eri tavalla kuin istuessa orkesterissa osana omaa soitinryhmää. Muuten tämä on ihan kuin kamarimusiikkiyhtye: teemme musiikkia yhdessä. Se juuri onkin hienoa tässä konsertissa: saa suunnitella tulkinnat kollegoiden kanssa, kun yleensä kapellimestarilla on viimeinen sana”, Kontunen selostaa.

Ohjelmassa Vivaldia ja Händeliä

Konsertin ohjelmassa kuullaan barokkisäveltäjien Antonio Vivaldi ja Georg Friedrich Händel teoksia. Konsertin aloittaa Händelin concerto grosso G-duuri, ja sen jälkeen kuullaan viisi teosta Vivaldilta: sellokonsertto c-molli, konsertto neljälle viululle B-duuri, alkusoittosinfonia oopperasta L`Olimpiade C-duuri, viulukonsertto B-duuri ja concerto grosso d-molli.

Maija Kontunen on koonnut konsertin ohjelman pääasiassa itse:

Konsertin ohjelma on todella inspiroiva!

"Ammattiviulistin urani lisäksi harrastan barokkiviulun soittamista. Tässä konsertissa tosin soitamme normaaleilla jousisoittimilla, emmekä periodisoittimilla. Barokkimusiikkiin perehtyneisyyteni ei kuitenkaan ollut suurin syy valita barokkimusiikkia. Molemmilla säveltäjillä on paljon tuntemattomampia todella hyviä teoksia, eikä Vivaldia ja Händeliä valita sinfoniakonserttiohjelmistoihin kovinkaan usein. Vivaldin musiikki on lisäksi hyvin mukaansa tempaavaa. Barokkiohjelmistoissa orkesterin kokoonpano on usein pienempi, ja se sopi hyvin konsertin tyyliin. Halusin valita monta lyhyempää kappaletta, jotta mahdollisimman moni pääsisi soittamaan solistina.

Händelin concerto grossoa on soitettu barokkikursseilla, ja se tuli sieltä mieleeni. Vivaldin L`Olimpiade oli TFO:n konserttimestari Juha-Pekka Vikmanin idea, sillä se sopii olympiavuoteen 2018. Neljän viulun konsertossa B-duuri taas on hienoa, että monelle tarjoutuu rooli loistaa solistina. Sellokonsertto kuuluu Roi Ruottisen ohjelmistoon, hän on esittänyt sitä ennenkin ja teos valittiin sen takia. Viulukonsertto on tosi kiva: se on lyhyt ja svengaava, oikeaa vivaldisvengiä. Vivaldin concerto grosso taas on ba-rokkia, kunnon rokkaava hittikappale ja sekin svengaavaa Vivaldia.”

Alkusysäyksenä musiikki

Konsertin valmistelu vaatii kokonaisvaltaisen otteen ja poikkeaa paljon orkesterimuusikon normaalista työnkuvasta. Ohjelmiston ja soittajien lisäksi on paljon asioita, mitä pitää ottaa huomioon.

”Aloitin suunnittelun heti syksyllä kun tämä konsertti otettiin osaksi orkesterin kevään ohjelmistoa. Piti suunnitella kappaleiden esitysjärjestys ja kappaleiden harjoitteluaikataulu konserttiviikolla. Piti varmistaa, että kaikille on stemmat ja mikä on pukukoodi. Piti ihan kirjoittaa paperille, mitä kaikkea tulee muistaa ja karonkkakin konsertin jälkeen pitää järjestää.

Lisäksi piti miettiä, miten orkesteri on järjestäytynyt lavalla. Tässä konsertissa orkesteri istuu niin, että viulut istuvat molemmissa reunoissa ja keskellä on basso continuo eli sellot, kontrabassot ja cembalo. Tällainen konserttiohjelmiston kokonaisvaltainen suunnittelu vaatii paljon työtä mutta työ on inspiroivaa ja on hirveän hauskaa, että saatiin tällainen konsertti järjestää. Alkusysäys ja lähtökohta suunnittelussa on musiikki, tällä kertaa Vivaldin musiikki”, Kontunen kiteyttää.

Katedraali soi to 8.2. klo 19 Tuomiokirkossa

Konserttiin on loppuunmyyty.
Konsertti on osa Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikkoa, jonka koko ohjelmaan voi tutustua täällä.
Turun filharmonisen orkesterin kevään koko ohjelmistoon voi tutustua täällä.
Turun filharmonisen orkesterin muusikoiden omia konserttiohjelmistoja kuullaan myös kamarimusiikkikonserteissa, joita on kevään aikana kolme.

Tietoa kirjoittajasta

Paula
Kahtola
Tiedottaja-markkinoija vt.
Turun filharmoninen orkesteri
Asiasanat: