Valkovaate hohtavaksi – kirjokangas kirkkahaksi

Pesunäytöksen lisäksi tapahtumissa oli muutakin ohjelmaa

Näin kuului VALO-pyykinpesuaineen mainoslause 1930-luvulla. Aurinkoa sädehtivässä pakkauksessa myyty saippuapohjainen pesujauhe tuli markkinoille vuonna 1933. Valo oli turkulaisen Åströmin Saippuatehtaan uutuus, jota mainostettiin lehti-ilmoitusten lisäksi aivan uusilla tavoilla.

Markkinointikonstit kopioitiin tehtaan emoyhtiöltä, englantilaiselta Lever Brothersilta. Lever oli aloittanut jo 1920-luvulla Suomessa tehokkaan mainosrynnäkön. Tuotteet olivat tunnettuja ja ne myivät hyvin. Kotimaiset yritykset joutuivat nyt tottumaan kilpailuun mainonnan asein.

Uudesta Valo-saippuapulverista kerrottiin erityisissä näytöksissä, joita pidettiin teattereissa eri puolilla Suomea. Paikalle kutsuttiin kaikki yli 16-vuotiaat naiset lehti-ilmoituksilla ja kutsukorteilla. Revyyt olivat niin suosittuja, että Turussakin vuonna 1936 näytöksiä jouduttiin lisäämään. Pesunäytöksen lisäksi tapahtumissa oli muutakin ohjelmaa: vatsastapuhujia, elokuvia ja taikatemppuja. Kotiin lähtiessä osallistujille jaettiin lahjaksi palapelejä, joiden toisella puolella oli Valo-mainos, toisella Turun linnan kuva.

Raaka-ainepula keskeytti Valon valmistuksen 1940-luvulla, mutta sotien jälkeen Valosta tuli Suomen käytetyin pyykinpesujauhe. Valistus liitettiin osaksi mainontaa. Mainoksissa pyykkiä vertailtiin Valolla pestyn ”Valo-valkoisen” ja tavallisen valkoisen pyykin kesken. Mainoksissa myös varoitettiin käyttämästä myrkyllistä lipeää ja kuin ohimennen todettiin, että Valolla sai valkoisuutta ilman lipeää! Valo voittaa! -mainosfilmi voittikin Suomen ensimmäisen Mainos-Oskarin vuonna 1954.

Sanna Kupila
tutkija, Turun museokeskus