Opasteet? Kalusteet? Leikkipaikka? Induktiosilmukat?

Työryhmämme on yllättänyt tarvittavien varusteiden ja kalusteiden moninaisuus.

Keskitetyn asiakaspalvelun tila Kop-kolmiossa on iso ja avara. Suunnittelun edetessä on kuitenkin tarpeen täyttää sitä erilaisilla asioilla. Mitä kaikkea tarvitaankaan Suomen parhaan asiakaspalvelutilan rakentamiseen? Työryhmämme on yllättänyt tarvittavien varusteiden ja kalusteiden moninaisuus.

Kohti oikeaa palvelua

Suuressa tilassa, jossa on saatavilla monia eri palveluita, asiakkaiden ohjaaminen oikean palvelun luo vaatii erityistä huomiota. Opastekylttejä tullaan laittamaan niin Kop-kolmion ulkoseinille, käytäville kuin asiakaspalvelutilaankin. Vuoronumerolaite ohjaa asiakkaan oikeaan asiakaspalvelupaikkaan omalla vuorollaan. Tarpeita vastaavan asiakasohjauksen suunnittelu vaatii ongelmanratkaisutaitoja, joita työryhmämme pääsee luovasti käyttämään pyrkiessään asiakkaille parhaisiin ratkaisuihin.

Emme lähde aikuisina arvailemaan, mikä olisi lasten mielestä paras vaihtoehto, vaan kutsumme paikalle lapsiryhmän testaamaan erilaisia leikkivälineitä.

Erilaisten asiakkaiden tarpeiden huomioiminen

Keskitetyssä asiakaspalvelussa asioi monenlaisia ja monen ikäisiä asiakkaita. Jotta palvelupisteessä asioiminen olisi kaikille mahdollista, esteettömyyteen tullaan kiinnittämään erityistä huomiota monesta näkökulmasta. Tilat ovat esteettömät niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Esteettömyys tarkoittaa helppokulkuisia tiloja, mutta myös näkemiseen ja kuulemiseen liittyvää esteettömyyttä. Induktiosilmukoiden toiminta on ollut työryhmällemme melko uusi asia ja niiden käyttöön ja sijoitteluun on perehdytty huolella.

Lapsille on varattu oma leikkipaikkatila läheltä lapsiperheiden palveluita. Leikkinurkkauksen varustuksessa onkin paljon valinnanvaraa: Halutaanko sinne interaktiivisia kosketusnäyttöjä, tyynyjä, pehmoleluja vai palikoita? Emme lähde aikuisina arvailemaan, mikä olisi lasten mielestä paras vaihtoehto, vaan kutsumme paikalle lapsiryhmän testaamaan erilaisia leikkivälineitä.

Miltä tila näyttää?

Tiloille luodaan yhtenäinen visuaalinen ilme yhteistyössä mainostoimiston kanssa. Ilme huomioidaan tilan pintojen väreissä, lasipintojen teippauksissa, ja kalustuksessa. Tavoitteena on, että tilojen ilme on rauhallinen, mutta ei kuitenkaan väritön. Odotustilojen kalusteet edustavat modernia ja uutta muotoilua. Niissä asiakkaiden on mukava odottaa vuoroaan.

Vielä paljon muutakin tarvitaan, jotta asiakkaille aukeaa keväällä 2020 Suomen paras asiakaspalvelutila ja näitä asioita työryhmämme ratkoo innokkaasti seuraavan vuoden ajan.

Tietoa kirjoittajasta

Emmi
Välke
Suunnittelija
Turun kaupunki