Föri eli kaupunkilautta

Föri liikennöi

  • Kesäaikana klo 6.15 - 23.00 (1.5. - Turun päivä)
  • Talviaikana klo 6.15 - 21.00
  • Förin sijaintia voi seurata reaaliajassa osoitteessa https://toispual.fi/

Aurajoki jakaa Turun kahteen puoleen eli "täl puol jokke" ja "tois puol jokke". Föri kuljettaa ihmisiä maksutta joen yli Tervahovinkadun (itäranta) ja Wechterinkujan välillä (länsiranta).

Aikataulut

Joen ylitys Förillä kestää noin kaksi minuuttia. Se liikkuu lähtökohtaisesti ympäri vuoden seuraavia aikoja noudattaen:

  • Kesäaikana klo 6.15 - 23.00 (1.5. - Turun päivä) 
  • Talviaikana klo 6.15 - 21.00

Kesäaika loppuu Turun päivään (syyskuun 3. sunnuntai). Förin vuositelakointi on yleensä Turun päivää seuraavasta päivästä noin kaksi viikkoa eteenpäin, jolloin ajaa korvaava alus.

Turun kaupunki ja turkulainen Cerion Solutions ovat asentaneet jokilauttaan anturin, jonka avulla voi ajoittaa oman matkansa Förin liikkeiden mukaisesti. Förin sijaintia voi seurata reaaliajassa verkkopalvelusta www.toispual.fi.

Kovina talvina Förin korvaa jääsilta edellyttäen, että jään paksuus on kauttaaltaan vähintään 30 senttimetriä. 2000-luvulla jääsilta on ollut käytössä 2003, 2010, 2011 ja 2014.

Faktoja Föristä

Föri on lautan virallinen nimi. Nimi tulee joko ruotsin sanoista ”färja” tai englannin ”ferry” eli lautta. Sitä ennen siitä on käytetty virallisissa papereissa nimiä ”Wächtergrändens färja”, ”Aurajoen lautta” tai ”Jokilautta”. Mitään näistä nimistä ei ole koskaan maalattu aluksen kylkeen, mutta nykyään ohjaamon katolla lukee Föri.

Föri on valmistunut vuonna 1903 ja se otettiin käyttöön vuonna 1904. Se onkin Suomen vanhin jokapäiväisessä ammattiliikenteessä oleva kulkuneuvo. Föriin mahtuu kerrallaan maksimissaan 75 matkustajaa.

Kettinkivetoinen Föri toimii sähkömoottoreilla. Virta sähkömoottoreihin tulee akuista, jotka ladataan yöaikaan rantalatausasemassa Förin ollessa laiturissa. Alun perin Förissä oli höyrykone, joka dieselöitiin vuonna 1953. Dieselmoottorit vaihdettiin sähkömoottoreihin vuonna 2017. Föri on rakennettu Turussa Ab Vulcanin telakalla. Modernisoinnin on tehnyt turkulainen Mobimar Oy.

Ohjeet matkustajille

Älä lähre mihenkkäs ennenku föri on kii kaijas ja puami ylhäl.
Älä poistu föriltä ennen kuin se on kiinni laiturissa ja puomi on ylhäällä.
Förbjudet att stiga av färjan innan den lagt till och bommen är upplyft.

Murretekstin käännös: Turkuseura