Föri-pulu rikastuttaa lasten kieltä

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän lapsityö ja Turun kaupungin avoin varhaiskasvatus tekevät yhteisen projektin, joka tähtää pienten lasten kielenrikastuttamiseen ja yhteisöllisen kasvun kokemukseen. Projektin pohjana on tarina Föri-pulusta, jonka aikuiset lukevat lapsille ja keskustelevat heidän kanssaan tarinan teemoista. Projektin suojelija on opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Ajatuksenamme on rikastuttaa pienten lasten kieltä runojen ja lorujen avulla. Käytämme sekä vanhoja tuttuja että uusia runoja, joita lapset perheineen myös itse tuottavat. Varhaiskasvatuksessa arvostetaan ja hyödynnetään suomalaista kulttuuriperintöä ja kansalliskieliä sekä yhteisön ja ympäristön kulttuurista, kielellistä ja katsomuksellista monimuotoisuutta. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016). Kielenrikastamisen lisäksi haemme yhteisöllisiä kokemuksia yhdessä tekemisen ja onnistumisten kautta.

Lorupussit lapsille

Lapset, jotka ovat mukana toiminnassamme saavat lorupussin, jossa on muutama valmis runo, sekä tyhjiä korttipohjia, joihin he voivat aikuisten avulla tuottaa oman runonsa. He saavat koristella oman lorupussinsa itsensä näköiseksi. Lorupussi toimii lorujen innoittajana ja se saattaa kuiskuttaa runoja lapsen korvaan, jos oikein tarkasti kuuntelee.

Nurmikolla makoilen,

taivaalle katselen

on yhdessä aina hauskempaa

hassut pilvet naurattaa

Käy kaveriksi nalle suloinen

voi ystävä olla omintakeinen!

Haluamme myös, että nämä runot ja lorut lähtevät eteenpäin ilahduttamaan kaikkia turkulaisia. Yhtenä ajatuksena onkin saada läpinäkyvä postilaatikko, josta ohikulkijat saisivat ottaa mukaansa lasten tuottamia runoja, ja niin yhteisöllinen kokemus jatkaisi kulkuaan eteenpäin. Vastaavasti lapset voisivat yhdessä vanhempiensa kanssa viedä tähän postilaatikkoon oman runonsa.

Runoja tuotetaan kerhoissa ja puistoissa, mutta myös kodeissa yhdessä vanhempien kanssa. Kielitietoisessa varhaiskasvatuksessa tiedostetaan, että kielet ovat läsnä jatkuvasti ja kaikkialla. Henkilöstö ymmärtää kielen keskeisen merkityksen lasten kehityksessä ja oppimisessa, vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä sekä identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan kuulumisessa. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016)

Monipuolista materiaalia luovuuden tueksi

Pieni pulu harmaasulkainen

osasi yhden pienen laulun

ja sen ystävä kirjavakaulainen

maalasi laulusta suuren taulun

Mukana on myös värityskuvia ja materiaalia, joita voidaan monistaa, jos runosuoni pulpahtaa yli valmiiden korttien. Tarkoituksena onkin, että lapset saavat tuottaa niin paljon, kuin tahtovat, ja kaikki tuotokset ovat arvokkaita. Toivomuksena on, että ainakin yksi runoista päätyisi kiertämään turkulaisille tavalla tai toisella.

Lasten runosuonta on hyvä herätellä lukemalla, kuuntelemalla, laulamalla, lausumalla. Kirjastoista voi ja kannattaa pyytää vinkkejä lasten runo- ja lorukirjoista. Lapsi tuottaa ja aikuinen auttaa tuotoksen paperille.

Runoja:
 

Kuperkeikkaa ja hippaa

Keppihevonen tallista nappaa,

Kieputa, pyöritä, joki ylitä

ei Förin kyyti heppaa hirvitä!

linna valloita, kirkontorniin kapua

on seikkailu loputonta satua!

---

Sinä olet ystäväni ja minä sinun

eikä yksin olla kumpikaan

ja jos kysyt mielipidettä minun,

niin näin sen on oltava ainiaan.

---

Sata lasta yhdessä nauraa

ja se nauru tarttuu tuuleen

ja kun tuuli sinua seuraa

saat varmasti hymyn huuleen.

 

Runot: Maija Linnala ja Eeva Simola

Kuvat: Nanna Madetoja ja Jesse Salo

 

Lapsen kielen rikastamisprojektin suojelija, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen:

Varhaiskasvatus on kasvatus- ja koulutusjärjestelmämme perusta. Varhaisten vuosien merkitys lapsen kehityksen, oppimisen ja koko elämänpolun kannalta on merkityksellinen. Olen iloinen voidessani toimia suojelijana lasten kielellisen ilmaisun edistämiseen keskittyvässä projektissanne! Ajankohta sille on erinomainen.

Varhaiskasvatuksessa lasten kielellisiä taitoja ja kykyä omaan ilmaisuun vahvistetaan. Rikkaat ja vaihtelevat tekstit, kuten kertomukset, lorut ja runot, edistävät hienolla tavalla lasten kielitaidon ja lukutaidon kehittymistä. Kun lapsille kerrotaan tarinoita ja kannustetaan heitä myös keksimään omia, edistetään mielikuvitusta, luovuutta ja taitoa asettua toisen asemaan. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ajatukset toteutuvat näin hienolla, turkulaisella tavalla.

Toimintanne sopii hienosti yhteen valtakunnallisten kehittämistoimiemme kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt Monilukutaitoa opitaan ilolla (MOI) -ohjelman, jossa myös varhaiskasvatukseen tuodaan uusia oppimisen elementtejä. Samoin osana Uusi peruskoulu -ohjelmaa varhaistamme vieraan kielen opiskelua alkamaan jo ensimmäiseltä luokalta ja varhaiskasvatuksesta. Toivotan teille kaikille paljon oppimisen iloa ja riemua!