Spårvägen i Åbo

Spårvägen är ett övergripande stadsutvecklingsprojekt som fastställer Åbos och stadsregionens utveckling för decennier framöver. Spårvägen medför förutsägbarhet och förstärker förtroendet för ett långsiktigt utvecklande av Åboregionen.

Spårvägen i Åbo förenas med de för staden viktiga strategiska målen och projekten såsom Vetenskapsparken, utvecklandet av centrum, det maritima och Entimmeståget. Den förverkligar stadens klimatmål genom att förändra fördelningen av färdmedel och komprimera stadsstrukturen.

Spårvägen är en del av kollektivtrafikens vägkorridorsnätverk i generalplanen och sålunda en central den av Åbo stads och stadsregionen transportsystem.

 

Beslutsfattandets framskridande och följande faser

Stadsstyrelsen beslutade att man övergå vidare till genomförandeplaneringen av spårvägen Hamnen–Kråkkärret. 

Stadsfullmäktige fattar det slutliga investeringsbeslutet på basis av spårvägens genomförandeplan, preciserade konsekvensbedömningar och en fastställd kostnadskalkyl. Parallellt med genomförandeplanerna utarbetar man de nödvändiga detaljplaneändringarna och gatuplanerna. Enligt bedömningar för närvarande kunde investeringsbeslutet ske i slutet av år 2025.

Spårvägen Hamnen-Kråkkärret

Det centrala innehållet i utredningarna och konsekvensbedömningarna

Spårvägen har i generalplanen jämförts med stombussystemet. Spårvägen motsvarar enligt bedömningarna på bättre sätt än stombussalternativet de uppställda målen beträffande stadens konkurrenskraft, tillväxt och dragningskraft, hållbar stadsstruktur, smidigt trafiksystyem och en lockande kollektivtrafik samt beträffande stadens invånares trivsel och välbefinnande.

Spårvägen är en strategisk framtidsinvestering som påskyndar stadsutvecklingen. Spårvägen medför förutsägbarhet och förstärker förtroendet för en långsiktig utveckling av Åboregionen. Bland annat i Tammerfors har stadsutvecklingen längs spårvägen varit snabbare än väntat. Ifall den extra tillväxt som spårvägen Hamnen-Kråkkärret skulle medföra i Åbo var 10 000-15 000 invånare kunde spårvägen på basis av en preliminär kalkyl vara ett mera lönsamt alternativ ur kommunalekonomisk synvinkel. Kalkylerna kommer att preciseras under planeringens följande faser.

Som rutt för spårvägen Hamnen–Kråkkärret beslutade man en 12 kilometers linjedragning som går från Hamnen via Humlegårdsgatan till Salutorget och slutar i Kråkkärret vid Skräddargatan. Spårvägens depå planeras till Storheikkilä i ändan av Planetvägen.

 

Flera illustrationer finns på sidan Spårvägsplaner och -utredningar.

Högupplösningsbilder för medierna finns på Åbo stad - ePressi.

Kontaktperson

Juha Saarikoski
verkställande direktör
Turun Raitiotie Oy
juha.saarikoski@turunraitiotie.fi
tel. 040 336 0117