Inkvarteringsrörelser
Aktörerna förbinder sig att vidta dessa åtgärder i alla inkvarteringsrörelsens lokaler för att garantera en trygg inkvartering.
- Mottagning och lobbyområden
- hela inkvarteringsrörelsens personal är förtrogen med hälsosäkerhet
- vid disken i inkvarteringsföretagets reception finns plexiglas eller annat motsvarande skydd mellan kunden och personalen
- anvisningar om hur inkvarteringsrörelsen sörjer för kundernas säkerhet finns synliga
- säkerhetsavstånden i köerna är synligt markerade
- kunderna har erbjudits möjlighet till god handhygien (handdesinfektionsmedel placerade på olika ställen, möjlighet till handtvätt osv.)
- Lokalvård och renlighet i allmänna utrymmen
- effektiverad städning av rum och allmänna utrymmen
- lokalvårdspersonalen kan berätta för kunderna hur man sörjer för hälsosäkerheten i fråga om städningen
- Frukost och inkvarteringsrörelsens restaurangtjänster
- säkerhetsavstånden förverkligas i beaktandet av kundplatserna och i fråga om köandet har de märkts ut synligt i restauranglokalen
- vid frukosten finns möjlighet till ankomst i omgångar för att undvika rusning
- frukost kan avnjutas även utanför restaurangen (rumsfrukost)
- Konferenstjänster
- säkerhetsavstånden beaktas i möteslokalerna (konferensgästernas avstånd från varandra min. 1,2 m)
- möjlighet att välja olika leverans- och serveringssätt för konferensservering; t.ex. i separata förpackningar till möteslokalen
Se Clean & Safe-inkvarteringsrörelser