Föri-duvan berikar barnens språk

Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet och den öppna småbarnspedagogiken vid Åbo stad genomför ett gemensamt projekt med målet att berika små barns språk och erbjuda barnen en gemensam upplevelse av att växa. Projektets grund är berättelsen om Föri-duvan. Föräldrarna läser berättelsen för sina barn och diskuterar berättelsens teman med dem.

Vår tanke är att berika små barns språk med hjälp av dikter och ramsor. Vi använder både gamla bekanta dikter och nya dikter, som barnen producerar tillsammans med sina familjer. I småbarnspedagogiken uppskattas och används det finländska kulturarvet och nationalspråken samt språklig och åskådlig mångfald i gemenskapen och omgivningen. (Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016). Utöver berikandet av språk söker vi efter gemensamma upplevelser genom att göra tillsammans och lyckas.

Påsar med ramsor till barnen

Barnen som deltar i verksamheten får en påse med ramsor, i vilken finns några färdiga dikter, tomma kortbotten, på vilka de med hjälp av de vuxna kan producera sin egen dikt. Barnen får dekorera sin påse enligt sin egen smak. Påsen fungerar som inspiration för skapandet och kan viska dikter till barnet om hen lyssnar riktigt noga.

Vi vill också att dessa dikter och ramsor får synlighet och en möjlighet att glädja alla Åbobor. En tanke är t.ex. att skaffa en genomskinlig postlåda, i vilken alla förbipasserande får hämta med sig dikter som deras barn producerat. På det viset skulle den gemensamma upplevelsen vara kontinuerlig. På motsvarande sätt kan barnen tillsammans med sina föräldrar hämta sin egen dikt till denna postlåda.

Ramsor produceras i klubbar och parker men också hemma tillsammans med föräldrarna. Språkmedveten småbarnspedagogik innebär att man är medveten om att språken är närvarande hela tiden och överallt. Personalen förstår språkets centrala betydelse i barnens utveckling och lärande, växelverkan och samarbete samt i utformningen av identitet och i att bli en del av samhället/hitta sin plats i samhället. (Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016)

Mångsidigt material för att stödja kreativitet

Med finns också målarbilder och material som kan kopieras upp om diktarådran flyter stark och de färdiga kortbottnarna inte räcker till. Det är uttryckligen meningen att barnen ska få producera så mycket de vill och att alla verk är värdefulla. Önskan är att åtminstone en av dikterna skulle nå Åboborna på ett sätt eller annat.

Det är bra att väcka barnens diktarådra genom att läsa, lyssna, sjunga och recitera. Vid biblioteken kan man be om tips om dikt- och ramsböcker för barn. Det lönar sig att fråga! Barnet skapar och den vuxna skriver ned.

Dikter:

En liten grå duva
med en sjömanshatt,
sjöng med sin vän SvarteKatt,
om en guldig vänskapsskatt.

---

Det hände en gång,
att en söt liten duva
fick en varm och lurvig luva
av en gammal väl
och hon sade sen:
”Om du använder din luva,
skall du aldrig med få snuva!”.

---

Du är min vän
och jag är din vän,
för alltid ska vi hålla den
eviga starka vänskapen.
Hundra barn och hundra skatt
och skattet förs med vinden.
När vinden tar dig ifatt
tänker du på roliga minnen.

---

Kullerbytta, kurragömma
det här äventyret kommer du aldrig att glömma.
Ta med trähästen i leken den roliga,
nu ska vi till Föri och njuta av sagan den soliga.

---

Det värmer skönt i stunden
en bädd av sommargrönska.
När jag glansar upp åt himlen
med den bäste man kan önska.
Min allra bästa trogna vän,
min nallebjörn från barndomen.

 

Dikter: Maija Linnala och Eeva Simola

Bilder: Nanna Madetoja och Jesse Salo