Instruktioner för ingripande i sexuella trakasserie

Mobbning är att en och samma studerande upprepade gånger och systematiskt utsätts för en eller flera andra personers negativa handlingar. I skolan förekommer mycket, sporadiskt retande och provocerande bland de unga. Det riktar sig till olika studerande och det är viktigt att man skiljer det åt från mobbning.

Med sexuella trakasserier menas verbalt, icke-verbalt eller fysiskt, till sin karaktär oönskat sexuellt beteende vars syfte är att avsiktligt kränka en persons fysiska eller mentala integritet genom att skapa en hotande, aggressiv, nedsättande, förnedrande eller ångestframkallande atmosfär.

Trakasserier som baserar sig på kön eller sexuell läggning är liknande, icke-sexuellt och oönskat beteende.

1) Säg till din mobbare eller den person som trakasserar dig att hens handlingar gör dig obekväm och förbjud hen att fortsätta med dem

Människor kan ha väldigt olika uppfattningar om var gränserna går för vad som är god smak. Personen som mobbar dig kan ha tänkt att hens aktivitet är en oskyldig, rolig lek eller flirtande.

2) Ta kontakt med din grupphandledare eller någon annan lärare, om mobbningen eller trakasserierna inte genast upphör. Be grupphandledaren/läraren att ingripa

a) Om trakasserierna sker på en plats för inlärning i arbete, kan du även genast ta kontakt med arbetsplatsens förman.
b) Om personen som mobbar eller trakasserar är en lärare, ska du ta kontakt med lärarens förman, utbildningschefen eller t.ex. hälsovårdaren.
c) Du behöver inte grubbla över om du genast tagit kontakt med just den rätta vuxna. Berätta om saken för någon och be att den personen för saken vidare.

3) Ju mer konkreta exempel på mobbningen du kan ge, desto mer konkreta åtgärder kan vidtas för att ingripa i saken

Det är svårt för lärarna eller skolan att reagera på ett meddelande i stil med ”Gubbarna på platsen för inlärning i arbete är äckliga”. Här är ett exempel på ett meddelande som leder till åtgärder och handlingar för att få Virtanen (exempel) att sluta: ”Virtanen, som jobbar på min plats för inlärning i arbete, skickar snuskiga e-postmeddelanden åt mig och föreslår konstiga träffar, trots att jag bett honom sluta med det”.

4) Grupphandledaren eller vid behov en annan lärare, kurator eller förman

a) Diskuterar saken med den person som mobbats/trakasserats
b) Diskuterar saken med mobbaren/den som trakasserat
c) Kommer överens med mobbaren/den som trakasserat att mobbningen/trakasserierna slutar
d) Tar vid behov kontakt med mobbarens hem
e) Följer upp situationen
f) Fallet behandlas vid behov i TEHO-gruppen