Åbo stad kartlägger för tillfället tomter och platser där man kunde bygga ett internationellt topphotell. Inledande diskussioner har förts med ca tio tomt- och byggnadsägare

Internationella hotellkedjor överväger att etablera sig i Åbo om de hittar en lämplig plats. Ett hotell med hög nivå skulle stödja utvecklingen av turismen i Åbo och Egentliga Finland. Staden arbetar intensivt för att upphöja Finlands skärgård till ett av spetsprojekten inom turismen i Finland.

Hotellkapaciteten i Åbo centrum är ca 2200 rum vilket kvantitativt räcker till för möten, kongresser och andra evenemang. Trots den goda nordiska nivån behöver Åbo ett bredare utbud för gäster och mer högklassiga inkvarteringsmöjligheter.

Stadsplaneringsdirektör Timo Hintsanen har kartlagt lämpliga tomter och byggnader för hotellprojektet i Åbo. Enligt Hintsanen kan projektet med ett topphotell genomföras på många olika sätt: förutom nybyggnaden kan man också bygga ut eller bygga till de befintliga fastigheterna. Hintsanen bedömer att det finns drygt tio intressanta platser i närheten av Åbo centrum där man kunde bygga ett nytt hotell.

- Det finns behov av ett tophotell i Åbo. Flera internationella hotellkedjor på toppnivå utreder möjligheten att komma till Åbo. Många internationella hotell kedjor söker just nu en etableringsort i Finland och Åbo är en ort som intresserar, berättar Hintsanen

Som exempel på lämpliga platser för utbyggnaden eller byggandet av en ny länga i Åbo centrum kan nämnas tomten intill hotellet Radisson Blu Marina Palace, Wiklundkvarteret vid salutorget samt Österblads tomt på Slottsgatan. Man kunde också tänka sig en separat tillbyggnad t.ex. invid saluhallen, på den nuvarande parkeringsplatsen.

De ställen där man behöver bygga ett nytt hotell är t.ex.området i närheten av Logomo, Valios tomt på Bangårdsgatan, Intelligate och ett tornhus som planeras i Slottstaden. De flesta av dessa byggnader skulle förutom hotellverksamheten användas delvis som bostäder och affärslokaler. Hotellverksamheten skulle också stödja många andra funktioner inom turismen och affärslivet som redan finns i området. Ett hotell på Spindeltomten skulle ersätta de tidigare planerna på ett kongresshus.

Hintsanen anser att det som mest intresserar hotellkedjorna är planerna på att bygga om gamla fastigheter för hotellverksamheten. Åbo Energis gamla kraftverk på Slottsgatan skulle kunna byggas om till ett hotell på 10 våningar. Ett annat alternativ är Kakolabacken där man utöver andra byggnader har planerat att bygga ett hotell. Även genom att värdefullt utveckla byggnaderna vid Gamla Stortorget skulle man kunna bygga ett unikt boutique-/designhotell vars läge skulle kunna locka gäster till Åbo.

Finlands Skärgård med i utvecklingsåtgärderna

Näringsminister Jan Vapaavuori har startat ett spetsprojekt för turismen som har till syfte att öka Finlands dragningskraft inom turismen, stödja konkurrenskraften och tillväxten för turistnäringen samt förstärka uppskattningen av turismen. Ministeriet har också förbundit sig att utveckla turismen tillsammans med aktörerna inom branschen. Ett av spetsprojekten är Finlands Skärgård.

Åbo stad och Visit Turku arbetar hårt för att främja Finlands Skärgård som varumärke och som ett enhetligt turistområde. Med Finlands Skärgård avses ett område som sträcker sig från Hangö via Åland till Björneborg. Förutom kusten omfattas Finlands Skärgård också av Skärgårshavets och Bottenhavets nationalparker.

Även Visit Finland stöder förstärkandet av varumärket Finlands Skärgård och dess marknadsföring. I mars har Visit Finland startat en sommarkampanj i Tyskland för att marknadsföra skärgården. Vid sidan av den övriga synligheten främjar man handeln genom att styra online-trafiken direkt till de tyskspråkiga sidorna på aktörernas webbplatser och visitturku.fi.

Att utveckla turismen är ett av ansvarsområdena inom Åbo stads stadsutvecklingsgrupp. Enligt direktör för stadsutvecklingsgruppen Pekka Sundman behövs nu starka visioner och mål för att öka livskraften i Åbo och hela regionen.

- Åbo behöver fler nätverkslokomotiv inom turismen som är starka på sitt eget område och har förmåga att samla kring sig andra tjänster och företag som stöder lokomotivets verksamhet, säger Sundman.

- I Åbo stads strategi är turismen ett viktigt element med tanke på stadens och hela regionens konkurrenskraft. Utifrån strategin utvecklar man Åbo också som en viktig turist-, kongress- och evenemangsstad bl.a. genom att förbättra åtkomligheten och de digitala tjänsterna. Att Finlands skärgård utsågs till ett spetsprojekt och hotellprojektet är utmärkta exempel på att man stöder dessa mål.

I Åbo finns var 20:e arbetsplats inom turismen

Turismen är en av de snabbast växande branscherna, och globalt sett finns redan var elfte arbetsplats inom turismen. I Finland sysselsatte branschen år 2013 140 000 personer, varav nästan en tredjedel var ungdomar.

Den totala efterfrågan inom turismen i Finland uppgick år 2013 till 13,4 miljarder €. Åren 2007–2013 ökade den totala efterfrågan med 23 %. Värdeökningen dvs. förädlingsvärdet var ca 4,44 miljarder € vilket utgjorde 2,7 % av Finlands bruttonationalprodukt. Det viktiga är att värdeökningen inom turismen var drygt två gånger med än inom jord- och skogsbruket och en och en halv gång mer än inom livsmedelsindustrin. Turismen inbringar nuförtiden över 4 miljarder i exportintäkter till Finland och 5,2 miljarder euro i skatteintäkter om året.

De totala turistintäkterna i Åboregionen uppgick år 2012 till 885,6 milj. € och sysselsättningen inom turismen var 4668 årsverken. Var 20:e arbetsplats i Åboregionen finns inom turismen.

Turismen ger ekonomiska fördelar för flera olika sektorer, bl.a. för trafiken, handeln och kulturtjänsterna. Med tanke på den fortsatta utvecklingen är det viktigt att satsa på samarbetet sektorerna emellan och utvecklandet av nya typer av serviceformer på såväl regional som riksomfattande och internationell nivå. Utvecklandet av turismen förutsätter samarbete också på ministerierna och i beslutsfattandet. Åbo stad deltar i intressebevakningen för turismen. Målet är att få utvecklingsplanen med i regeringsmålen och utarbeta ett eget åtgärdsprogram för turismen.