I programmet för årets Ruisrock syns mer än över 60 utländska och inhemska toppartister. Festivalen firar 45 år och satsar nu på mer än musik och fokuserar särskilt på delaktighet och tillgänglighet.

Festivalområdet i Runsala fylls den 3-5 juli av performansartister, cirkusakrobater, graffitimålare och andra konstnärer. Allt som allt syns över hundra uppträdanden under Ruisrock när dessa områdesartister läggs till i uppställningen av band och artister.

– Vi har satsat ordentligt på områdesprogram de senaste åren. I år sökte vi artister via öppen ansökan och vi blev själva mycket överraskade över den enorma mängd ansökningar vi mottog berättar Satu Kankaristo, producent för områdesprogrammet.

Programmet för Ruisrock vill involvera publiken på många olika sätt. Festivalfolket har möjlighet att skriva musik tillsammans med musiker och bygga en Ruisrock-stång till området.

Tillgänglighet i första hand

I samband med förnyelsen av Ruisrock har det i år satsats på tillgänglighet och särskilt tillgänglig ankomst. Tillgänglig entré, avlämningsplats för taxi samt handikapparkering har flyttats till Tältscenens närhet.

Festivalområdet har även ett flertal handikapptoaletter samt utvidgade läktarpodium. Jourhavande allmänna assistenter kommer att finnas på området hela veckoslutet.

Målet är att alla ska ha möjlighet att besöka festivalen

Annakaisa Anttila

– Vi har i och med tillgänglighetssatsningen fått mycket ny publik. Målet är att alla ska ha möjlighet att besöka festivalen sammanfattar, Annakaisa Anttila, exekutiv producent för Ruisrock.

Ruisrocks åtkomlighet ökas genom tydlig kommunikation. På hemsidan finns tydliga sidor samt detaljerad information om festivalens tillgänglighet.

Pop-up Turku Rockin myymälät avattiin Forumissa.

 

Pop-up- hanke tuo festivaalit Turun keskustaan

Ruisrock näkyy vahvasti paitsi Ruissalon luonnonmaisemissa myös Turun keskustassa. Pop-up Turku Rock -hanke tarjoaa yrittäjille liiketiloja Ruisrock-viikon ajaksi Yliopistonkadulta ja Forum-kauppakeskuksesta.

–  Festivaalien myötä kaupunkiin saapuu kymmeniä tuhansia ihmisiä. Kampanjan tarkoituksena on tuoda festarikansaa myös keskustan katukuvaan, kertoo Joonas Suominen Pop-up Turusta.

Pop-up Turku Rockiin osallistuu turkulainen Savukeidas-kustantamo, viher-, piha- ja maisemasuunnitteluyritys Kivi ja Kasvi, tamperelainen vaatefirma Skuxx Limited sekä verkkokauppa Draconia.

Lisätietoja:

Stadsdel/Område: