Åbo stads skuldrådgivning tar fr.o.m. 19.10.2015 i bruk en blankett vid sidan av den normala telefonjouren.

Den nya elektroniska blanketten gör det möjligt att bli kund hos skuldrådgivningen dygnet runt. Blanketten är avsedd för alla dem som ansöker om att bli kund för första gången och speciellt för dem som inte kan kontakta skuldrådgivningen under jourtid.

Skuldrådgivningen önskar att den sökande ska fylla i blanketten så heltäckande som möjligt. Kundprocessen blir snabbare och eventuella missförstånd undviks när man fyller i blanketten omsorgsfullt.

Ett steg mot digital kundtjänst

Blanketten som genomförts av Åbo stads IT-tjänster är ett första steg i utvecklandet av digitala skuldrådgivningstjänster. Kunderna önskas ge aktiv feedback på användarvänlighet och eventuella utvecklingsförslag. Kunderna ombeds skicka feedback via Åbo stads allmänna feedbacktjänst www.turku.fi/paikalla.

Man kan fortfarande bli kund hos skuldrådgivningen via telefonjouren. Telefonjouren (02) 330044 betjänar vardagar kl. 10–12 och torsdagar även kl. 14–15. På fredagar kan man träffa en jourhavande skuldrådgivare på samservicestället Monitori  på andra våningen i köpcentret Skanssi kl. 13–16 utan tidsbeställning.

Åbo stads skuldrådgivning betjänar invånarna i Åbo, Aura, S:t Karins, Kimitoön, Koski, Lundo, Loimaa, Marttilan, Masku, Nådendal, Nousis, Oripää, Pemar, Pargas, Pöytis, Reso, Rusko, Sagu och Tarvasjoki