Visit Turku har för första gången utsett ambassadörerna för mat- och dryckeskulturen. Det är matredaktören Heli Nieminen och barmästaren Tanja Raunio som får bära titeln Food ambassador. Nu ska de ge Eat my Turku-fenomenet vingar.

Heli Nieminen on Turun Sanomien ruokatoimittaja ja netistä löytyvän TS Ruoka -sivuston tuottaja. Hänet on valittu Suomen keittiömestareiden toimesta tänä vuonna Vuoden ruokatoimittajaksi. Nieminen on kirjoittanut kaksi turkulaista ruokakulttuuria käsittelevää Turku lautasella -kirjaa, joita on myyty yhteensä yli 20 000 kappaletta.

Tanja Raunio työskentelee The Old Bankin baarimestarina sekä ravintola-alan kouluttajana. Turun baarimestarien puheenjohtajana aiemmin pitkään toiminut Raunio kirjoittaa ruoka- ja juomakulttuuria käsittelevää blogia. Raunio on koulutukseltaan sekä restonomi että ammatillinen opettaja.

Utvecklingen av matkulturen både i Åbo och i hela Egentliga Finland har tagit stormsteg under de senaste åren, och matkulturen spelar en jätteviktig roll bl.a. som attraktionsfaktor inom turismen. Allt fler turister kommer till Åbo för att njuta av mat- och dryckeskulturen. På så sätt uppstår upplevelser, minnen och positiva erfarenheter som vi också vill dela med oss av till andra.

De nya matambassadörerna har till uppgift att lyfta fram det som redan finns färdigt i Åbo och hela regionen. 

- Egentliga Finland är Finlands kornbod. Hos oss hittar man hela matkedjan allt från primärproduktion till matindustri, från närproducerat till förädlade varor, från skolmat till matevenemang, från torghandel till topprestauranger och från kunnande till upplevelser. Matambassadörerna hjälper oss att främja uppkomsten av nätverk inom matbranschen, hitta nya samarbetsformer och framför allt öka kännedomen om Åbo som den goda matens stad, säger Åbo stads kontaktdirektör Antti Kirkkola

Båda matambassadörerna har arbetat länge för mat- och dryckeskulturen i Åbo genom deras eget arbete och de fortsätter också sitt egentliga arbete. I och med den nya utnämningen öppnar sig i alla fall helt nya möjligheter när Food-ambassadörerna kommer att samarbeta med Visit Turku.

Favoriter hittar du med taggen #eatmyturku

Matkulturen i Åboregionen kommer i fortsättningen att synliggöras i sociala medier med hashtaggen #eatmyturku som är släkt med Visit Turkus och Åbo stads bekanta varumärke Kiss my Turku.

- Eat my Turku och de nya food-ambassadörerna utvecklar vidare Kiss my Turku-tanken där stadsborna rekommenderar varandra sina favoritställen. På så sätt kan man hitta nya pärlor för både regionens invånare och turisterna, säger turistdirektör Anne-Marget Hellén på Visit Turku.

Nieminen och Raunio inbjuder alla människor i Åboregionen att skapa #eatmyturku-fenomenet.

- Genom att använda hashtaggen i sociala medier lyfter vi fram regionens rika och mångsidiga matkultur, kompetens och tjänster. Tillsammans gör vi Åbo till en stad som alla kulinarister talar om, berättar de med en stor iver.

- Berätta var man kan hitta det bästa i matväg i Åbo. Det kan handla om torghandlare, kaffe med bulle, drinkar, direktförsäljningsstånd, köttbutiker, pommes frites med korv, veganska portioner, barnens menyer – vad som helst. Nu ska vi ge Eat my Turku-fenomenet vingar och göra Åbo till en matstad som är så mycket mer än summan av sina delar!