Åbo stads och FPA:s gemensamma kundtjänst har fått namnet Salutorgets Monitori. Salutorgets Monitori kommer att finnas i KOP-kolmio och här får kunderna betjäning både ansikte mot ansikte och via flera kanaler. Kunderna kan på en gång sköta flera ärenden med staden eller FPA och även öppettiderna är mer omfattande än kontorstid.

Obs!

Salutorgets Monitori presenteras första gången för allmänheten på Åbomässan den 23–25 augusti på Åbo stads monter C23.

Salutorgets Monitori – Åbo stads och FPA:s centraliserade kundtjänst öppnar våren 2020

I Salutorgets Monitori finns av Åbo stads tjänster bland annat Fölis tjänster, tjänster i anslutning till parkering, servicehandledning för äldre, turistinformation, stadens allmänna rådgivning om tjänster och rådgivningen Infotori för invandrare på deras eget språk. FPA:s serviceställe i Åbo vid Eriksgatan flyttar sin kundtjänst hit.

Som en nyhet i Salutorgets Monitori införs e-tjänster och avgiftsfritt digitalt stöd. Lokalerna får ett tjugotal kundterminaler, med vilka kunderna självständigt eller med assistans kan uträtta sina ärenden via nätet.

– Målet är att uppmuntra oerfarna användare av e-tjänster att pröva på dem. Därför finns här också alltid rådgivare inom digital teknik, säger utvecklingschef Sari Kinnunen från Åbo stad.

Användning av e-tjänster och kundtjänst via flera kanaler utvecklas så att de blir allt mångsidigare, men det är viktigt att man i stadens kundtjänst också kan träffa kunder ansikte mot ansikte. Kunderna i Salutorgets Monitori får betjäning ansikte mot ansikte, per telefon, via chatten, i de sociala mediernas kanaler och per e-post.

– De nya lokalerna och vår samarbetspartner ger möjligheter till bättre kundservice, säger Tina Söderman, direktör för Västra kundserviceenheten vid FPA. – Även om en allt större del av vår kundservice sker genom tidsbokning, används också FPA:s tjänster via flera kanaler.  

Salutorgets Monitori betjänar i KOP-kolmio

Salutorgets Monitori öppnar nästa vår i Åbo stadskärna i KOP-kolmio på adressen Auragatan 8.

Hela lokalen finns på samma våning och har indelats separat i kund- och personallokaler. Lokalerna är tillgängliga och hinderfria. KOP-kolmio ligger centralt genast intill Salutorget och hit kommer man behändigt med olika färdmedel.

– Vid byggandet av lokalen har man beaktat verkligt många olika synvinklar och därför väntar vi med intresse på våren 2020, då Salutorgets Monitori öppnar för kunder, säger Sari Kinnunen.

Kunder betjänas också i Monitori Skansen som finns i köpcentret Skanssi. Även där finns FPA:s kundtjänst.