Vi har gjort en visuell sammanställning över de centrala elementen för Åbo stads läroplan, skolstigen, som stegvis och systematiskt åskådliggör undervisningens upplägg genom hela den grundläggande utbildningen.

Det centrala i undervisningen

  • uppmuntrande växelverkan
  • elevens aktiva delaktighet
  • elevens självutvärdering av inlärningen
  • positiva känslor och lärglädje
  • utvecklandet av mångsidiga kompetenser

Bedömning av lärande

  • lärande, arbete och uppförande bedöms
  • elevens lärande jämförs med på förhand uppställda och för eleven presenterade mål
  • eleverna jämförs inte med varandra
  • verbal bedömning på årskurserna 1–4 och sifferbedömning på årskurserna 5–9
  • gemensamma utvärderings- och utvecklingssamtal mellan, elev, vårdnadshavare och lärare
  • bedömningen är uppmuntrande, handledande och stödjande

Läs mer om Åbo stads läroplan via länken: Åbo stads läroplan för den grundläggande undervisningen 

 

Förändringarna i läroplanen och den tidigarelagda språkundervisningen har väckt frågor bland vårdnadshavarna. Vad är det som förändras, vad undervisas på vilken årskurs och hur många undervisningstimmar har barnet per vecka? För att enkelt och lättillgängligt åskådliggöra det centralaste innehållet i Åbo stads undervisningsplan har vi sammanställt en visuell skolstig, som stegvis och systematiskt åskådliggör undervisningens upplägg genom hela den grundläggande utbildningen.

Läroplanen styr skolans verksamhet

I Åbo stads skolor styrs skolarbetet av de skolvisa läroplanerna. Dessa grundar sig på de nationella läroplansgrunderna och Åbo stads läroplan. I de skolvisa läroplanerna fastställs skolans målsättningar för fostran och undervisning, vad eleverna lär sig i skolan, hur lärandet kan stödjas och hur undervisningstimmarna fördelas över årskurserna. Förutom det riksomfattande minimiantalet timmar, har skolorna möjlighet att erbjuda tilläggstimmar på årskurserna 1–9. Varje läsår förverkligas minst två mångvetenskapliga lärområden där flera läroämnen samverkar.
undervisningens timfördelning

  • målen för fostran och undervisning
  • vad eleverna lär sig i skolan
  • hur lärandet kan stödjas
  • undervisningens årskursvisa timfördelning