Anneli Nygrens Fan Academy är en översikt av mediekonstpionjärens produktion under nästan 50 år och konstnärsgruppen Hyäryllistäs utställning ger en inblick i gruppens konstnärliga verksamhet från 1990-talet fram till nu.

Fan Academy och Allt hyäryllistä 7.2–24.5

  • Hyäryllistä-konstnärsmöte lördag 29.2 kl. 14.
  • Visningar på svenska söndag 23.2., 29.3., 26.4. och 24.5. kl. 15.
  • Visningar på finska på söndagar kl. 14.
  • WAM är öppet tis, fre-sön kl. 10-17, ons-tors kl. 11-20.
  • wam.fi/sv

Camp och kända personer

I utställningen visas Nygrens videor från början av karriären fram till idag och därtill filmmanuskript, skisser, portföljer, teckningar och målningar.

Nygren, som bor och arbetar i Åbo, har gjort videor och filmer alltsedan slutet på 1970-talet, först med smalfilmskamera och sedan med videokamera. Hennes första videoverk Rakkaudesta rocktähteen är från år 1982. Nygren behandlar sociala och allvarliga teman i sina verk, men verken reflekterar också skarp humor, gör-det-själv-energi, självironi och kritik mot populärkultur.

Nygren strävar inte till att hävda sig med teknisk kvalitet - camp-andan är central i hennes produktion. Nygren använder ofta kända personer eller populärkulturfigurer i sina verk, bl.a. Margaret Thatcher, Hillary Clinton, Joan Collins och Renny Harlin. 

 

Kollektivt tänkande i 30 år

I konstnärsgruppen Hyäryllistäs produktion kombineras kollektivt tänkande och lek med former, material och bilder. I gruppens verk har verkligheten vridits på ett humoristiskt sätt. 

Hyäryllistä har en aktningsvärd gemensam 30-årig resa bakom sig. Gruppens medlemmar Jouko Korkeasaari, Sari Koski-VähäläHeli Kurunsaari och Harri Lukkari möttes i början av 1990-talet på Limingo Folkhögskola Konstskola. Gruppens medlemmar bodde och arbetade i Åbo under flera år och de hade ett gemensamt arbetsrum på Aningaisgatan under åren 1997–2004. 

Konstnärerna har under sin gemensamma resa hållit fast vid att skapa med händerna och låta arbetsprocessen vara långsam. I verken sammansmälter glädjen i att göra och reflektera tillsammans med att å andra sidan analysera ökade konsumtionsvanor. Genom sina verk kommenterar Hyäryllistä vansinnet i varumängden och konsumtionen samt i att godkänna fåfängan som en del av livet utan att ifrågasätta det. Gruppens namn parodierar för sin del nyttigheten i att göra och producera.

Konstnärerna arbetar även som individer, och målet med verken som gjorts i grupp är också att kombinera individuell prägel till en sömlös helhet. Numera gör Hyäryllistä i huvudsak rumsliga installationer där vardagliga material och föremål förvandlas till något annat genom olika kombinationer, utan att förglömma humorn.

Nyckelord: