Servicetorget Poijus hyreskontrakt på Humlegårdsgatan upphör vid utgången av juni. Med anledning av coronasituationen har Poijus rådgivnings- och handledningsservice varit stängd sedan 16.3.2020, och öppnas nästa gång på hösten i Salutorgets Monitori.

Ett smidigt samarbete får ett slut

Åbo stads välfärdssektor har samarbetat med Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet sedan år 2005. Nu upphör samarbetet, då till exempel den kyrkliga samfällighetens kaféverksamhet inte flyttar till Salutorgets Monitori.

En del av Poijus tjänster har producerats tillsammans med Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet. Diakonivolontärerna har drivit kaféverksamheten. De har också hållit digihandledning för seniorer, berättar handikapp- och äldreomsorgens servicechef Eira Helin

Vi vill tacka den kyrkliga samfälligheten för alla års samarbete och önskar våra kunder välkomna till Salutorgets Monitori på hösten 2020, fortsätter Helin.

Salutorgets Monitori är Åbobornas egna kundtjänst, där man utöver rådgivning och servicehandledning för äldre kan uträtta många andra ärenden, till exempel vid FPA:s kundtjänst. Det kommer att informeras om den nya kundtjänstens öppnande närmare hösten.

De äldres stöd- och mötesplats Poiju öppnades år 2005 på adressen Humlegårdsgatan 7. Redan då samarbetade man med Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet. År 2015 ändrades namnet till Servicetorget Poiju. I samband med namnändringen omvandlades Poijus verksamhet så, att man började samla information om olika serviceproducenters tjänster avsedda för över 65-åringar till Servicetorget. Dessutom öppnade man en seniortelefon. Äldre Åbobor och deras anhöriga får för tillfället betjäning via KomPAssi – den regionala kund- och servicetjänsten för äldre per telefon och på nätet (kundrådgivning.fi).