Åbo stad vill utveckla sina tjänster och därför är den respons som samlas in från invånarna av mycket stor vikt. Staden kartlägger kommuninvånarnas åsikter och erfarenheter av tjänsterna med hjälp av en enkät. Målet är att uppdatera den övergripande bilden av hur invånarna tycker att stadens tjänster fungerar.

Mer information: 

Utvecklingschef Elise Haapamäki 
Åbo stad, Informationstjänsterna
tfn 040 6657 291 

Undersökningen kartlägger åsikter om alla de viktigaste tjänsterna i staden. Dessutom ingår frågor om invånarnas hobbyer och stadens kommunikation. Åbo stad har beställt en liknande undersökning regelbundet sedan 2003, och data finns därför tillgängliga för ett jämförande av resultaten över en längre tid.

Urvalet hämtas ur befolkningsdatasystemet och formuläret skickas till 2 200 slumpmässigt utvalda personer i Åbo i åldern 18–79 år, både på finska och svenska. Undersökningen kommer att skickas ut under vecka 42, en rapport om undersökningens resultat kommer att sammanställas i december och resultaten kommer att delges i början av 2022.

Resultaten kommer att användas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av stadens tjänster, utarbetning och uppföljning av målsättningar samt uppföljning av strategin.

År 2021 kommer av de stora städerna även Esbo stad att delta i Kuntapalvelut-undersökningen, vilket också möjliggör en kommunjämförelse. 

Ett presentkort på 100 euro och biljetter till Åbo stads fritidstjänster kommer att lottas ut bland de som svarat.

Forskningen utförs av FCG Konsultointi Ab.