Åbo stad stöder välbefinnandet hos personalen inom småbarnspedagogiken. Det gemensamma målet är att förstärka det pedagogiska kunnandet och stöda ledarskapet.

Den bästa tiden inom småbarnspedagogiken i Åbo 

  • Den här nyheten inleder serien Den bästa tiden inom småbarnspedagogiken i Åbo som ger röst åt de professionella inom småbarnspedagogiken och lyfter fram arbetes positiva sidor. 
  • Vill du vara med? Kolla up: www.turku.fi/den-basta-tiden

Välbefinnandet i arbetet hos personalen inom småbarnspedagogiken återspeglas direkt på kvaliteten av verksamheten inom småbarnspedagogiken. Hur personalen mår återspeglas också på barnens välbefinnande. Åbo stads målsättning är därför att stöda välbefinnandet i arbetsgemenskaperna. 

– Man förhåller sig positivt till utbildning av personalen och staden erbjuder otaliga möjligheter till fortbildning. Den största utbildningssatsningen senaste år gällde observation utgående från vilken personalen utbildades att iaktta vardagen inom småbarnspedagogiken, berättar Laura Mälkönen, områdeschef för det norra serviceområdet för finskspråkig småbarnspedagogik. 

Man förhåller sig positivt till utbildning av personalen och staden erbjuder otaliga möjligheter till fortbildning.

Konkreta åtgärder 

Avsikten med observationsutbildningen var att producera bättre småbarnspedagogik för alla. Tillgång till forskningsbaserad kunskap på områdes- och enhetsnivå hjälper att förstärka personalens kunnande bättre än förut. 

– I flera daghem finns det också ledningsgrupper vilkas mål är att införa en bredare syn på ledarskap. Daghemsföreståndarna erbjuds arbetshandledning. I flera daghem har man provat på mentorsverksamhet av vilken man fått rikligt med positiv respons, berättar Mälkönen. 

För att stöda tillräcklig tillgång till personal i daghemmen har staden också ökat antalet ersättare i områdena. 

– Vi har fem ersättare för barnskötare i varje område vilka vid behov kan komma till hjälp i områdets daghem. Dessutom har daghemmen givetvis sina egna ersättare. 

Stödet för lärande förnyades 

Ett i småbarnspedagogiken deltagande barns rätt till stöd förstärktes märkbart från och med 1.8.2022 då förändringen som förstärker barnets stöd trädde i kraft. I praktiken innebar detta att de från den grundläggande utbildningen bekanta begreppen allmänt, intensifierat och särskilt stöd också togs upp i lagen om småbarnspedagogik. 

– Reformen av stöd för lärande har ökat samarbetet mellan personalen inom småbarnspedagogiken och barnens vårdnadshavare eftersom lagen ålägger att beakta vårdnadshavarens åsikt starkare än förut, berättar Jarna Peltonen, chef för specialservice inom småbarnspedagogiken. 

Från och med augusti har man fattat ett förvaltningsbeslut om barnets intensifierade och särskilda stöd samt om det allmänna stödets stödtjänster i vilket man nämner stödformerna, platsen där småbarnspedagogiken ordnas och stödtjänsterna. Förändringen har också medfört en efterlängtad kontinuitet mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. 

– På stadsnivå har vi gjort processen så tydlig som möjligt. Redan före lagförändringen trädde i kraft ordnade vi bland annat temaeftermiddagar om stödet för daghemmens personal. Personalen har också kunnat delta i lågtröskelmöten om planen för småbarnspedagogik vid vilka man kunnat ställa frågor om oklara frågor beträffande barnets stödprocess. Dessutom har områdenas speciallärare inom småbarnspedagogiken ordnat informationstillfällen i daghemmen. Av dessa åtgärder har man haft stor nytta i det praktiska arbetet, tackar Peltonen. 

Utöver utbildnings- och informationstillfällen har Åbo stad som stöd för personalens arbete sammanställt en stödmodell i tre nivåer, ett schema som beskriver de olika skedena i stödprocessen.