Serviceproducentens egenkontroll

Med egenkontroll avses att serviceproducenten på egen hand säkerställer kvaliteten och klientsäkerheten så att de kvalitetskrav som lagstiftningen, tillståndsvillkoren och serviceproducenten själv ställer på sin verksamhet uppfylls i verksamheten. Med hjälp av egenkontroll utvecklar och följer verksamhetsenheten i sitt dagliga klientarbete upp kvaliteten på sina tjänster. Syftet med egenkontrollen är att förebygga att riskerna realiseras och att systematiskt och snabbt reagera på observerade kritiska arbetsskeden eller frågor som kräver utveckling.

Verksamhetsenheten ska göra upp en plan för egenkontroll för att säkerställa socialvårdens kvalitet, säkerhet och ändamålsenlighet. Planen ska vara offentligt framlagd, förverkligandet av den ska följas upp regelbundet och verksamheten utvecklas utifrån respons som regelbundet samlas in från klienterna och verksamhetsenhetens personal (47 § i socialvårdslagen).

Enligt Valviras föreskrift (1/2014) ska serviceproducenten göra upp en plan för egenkontroll inom sex månader efter att företaget grundats. Vid utarbetandet av planen kan man utnyttja blankettmallen för Valviras plan för egenkontroll eller göra upp en plan enligt uppgifterna i Valviras föreskrift.

Planen för egenkontroll är en offentlig handling, så den ska kunna ges till kunden. Planen ska finnas till påseende i serviceproducentens lokaler eller på annat sätt vara tillgänglig för klienten, de anhöriga och andra som är intresserade av serviceproducentens verksamhet utan särskild begäran. Det finns nationellt enhetliga innehållsområden av det exakta innehållet i planen för egenkontroll som fastställts av den övervakande myndigheten. Planen för egenkontroll är specifik för varje verksamhetsenhet och planen för egenkontroll ska vara en praktisk beskrivning av principerna och förfarandena för säkerställande av klienternas säkerhet samt av riskhanteringen. 
Åbo stad förutsätter att varje serviceproducent som är verksam inom sitt område har en uppdaterad plan för egenkontroll som till alla delar motsvarar serviceproducentens faktiska verksamhet. Planen för egenkontroll ska uppdateras minst en gång per år och dessutom alltid när situationen förändras. För de serviceproducenter som omfattas av Åbo stads tillsynsansvar är den absoluta minimikravnivån för kvalitetsledning en lagstadgad, uppdaterad plan för egenkontroll som motsvarar den faktiska verksamheten. Serviceproducenterna kan dessutom ha andra kvalitetssystem med anknytning till den egna serviceproduktionen.

Varje arbetstagare ska känna till planen för egenkontroll

Åbo stad förutsätter att varje tjänsteproducents arbetstagare ska känna till innehållet i planen för egenkontroll, inklusive hyrd arbetskraft, köpta tjänster, vikarier och studerande. Personalens kompetens och verksamhet enligt planen för egenkontroll utvärderas och följs upp av Åbo stad och de observerade bristerna styrs till att avhjälpas. Dessutom ska de förfaringssätt som beskrivs i planen följas.

Planen för egenkontroll omfattar alla tjänster som tillhandahålls serviceproducenten och för serviceproducentens räkning. Serviceproducenten ansvarar för att planen för egenkontroll genomförs när tjänsterna produceras. Tillsynsmyndigheterna stöder och främjar tjänsteproducenternas egenkontroll, som är en fast del av ledningen av verksamhetsenheten. Förfaringssätten vid behandlingen av anmärkningar och vid genomförandet av personalens anmälningsskyldighet inom socialvården är också en central del av egenkontrollprocessen. 

Datasäkerhetsplan

Enligt 27 § i kunduppgiftslagen ska en tjänstetillhandahållare utarbeta en informationssäkerhetsplan med tanke på informationssäkerheten, dataskyddet och användningen av informationssystemen. Enligt THL:s föreskrift 3/2021 ska informationssäkerhetsplanen inte inkluderas eller kombineras med planer för egenkontroll som publiceras eller är offentligt tillgängliga. Med hjälp av informationssäkerhetsplanen säkerställs att tjänstetillhandahållarens personal behärskar användningen av de datasystem som används och beaktar kraven på sekretess och informationssäkerhet i fråga om klientuppgifter och patientuppgifter inom socialvården samt förstår följderna av missbruk. Syftet med informationssäkerhetsplanen är att säkerställa att datasystemen endast installeras, upprätthålls och uppdateras av personal med den yrkesskicklighet och sakkunskap som behövs. 

THL:s föreskrift 3/2021 om redogörelser och krav som ska tas in i informationssäkerhetsplanen