Turku 2011 -faktat

Turku on kaupunki, joka on vuosisatojen varrella palanut kymmeniä kertoja.
Nyt aiomme palaa taas - innosta, ilosta ja kohtaamisista.

Turku palaa -hakukirja

Organisaatio 2008-2012

  • Turku 2011 -säätiön hallitus, pj. ministeri Christoffer Taxell + 14 jäsentä
  • Turku 2011 -valtuuskunta, pj. Turun yliopiston rehtori Keijo Virtanen + 50 jäsentä
  • Turku 2011 -säätiön toimisto, tj Cay Sevón + enimmillään 41 työntekijää, Logomossa 41 työntekijää

Rahoitus

55,5 miljoonan euron kokonaisvolyymi vuosina 2008-2012, josta säätiön budjetin kautta 39 miljoonaa.

  • Turun kaupunki 17,8 M€
  • valtio 17,3 M€
  • seutu ja yhteistyökaupungit 4,6 M€
  • yritysyhteistyö 3,0 M€
  • osallistumismaksut, lipputulot jne. 4,4 M€
  • In-kind 3,6 M€
  • muu rahoitus 4,7 M€

 Kokonaistaloudellisen volyymin jakautuminen 2008-2012 (sis. säätiön ja ohjelmahankkeet):

  • kulttuuriohjelma 65 %
  • markkinointi ja viestintä 16 %
  • hallinto 11 %
  • muu 8 %

Turku 2011 -säätiön keskimääräinen rahoitusosuus hanketta kohden 71 600 euroa = 41 %.
Turku 2011 -säätiön hankkeille myöntämä tuki yhteensä noin 12 M euroa.
167 hankkeen omarahoitus noin 17 M euroa.

Pääsylippuja myytiin 337 000 kappaletta. Lipun hinta keskimäärin 11,7 euroa.

Hankkeissa toteutunut työpanos 800 henkilötyövuotta. Turku 2011 -säätiössä ja Logomossa toteutunut työpanos 127 henkilötyövuotta.

Ohjelma

167 ohjelmahanketta:

  • kaupunkitapahtumat – 33 kpl
  • näyttelyt ja kuvataide – 36
  • muotoilu, arkkitehtuuri ja käsityö – 8
  • musiikki – 21
  • teatteri, tanssi, sirkus ja performanssi – 31
  • elokuva, animaatio ja mediataide – 8
  • kirjallisuus ja sanataide – 4
  • lapset ja nuoret – 12
  • tutkimus ja kehittäminen – 14

Tapahtumat ja tekijät:

  • 8 200 tapahtumaa ja tilaisuutta
  • 23 000 taiteilijaa, tekijää, tuottajaa, lähes 2000 muualta Euroopasta ja muista maanosista, yhteensä Suomen lisäksi 68 muusta maasta
  • 13 000 vapaaehtoista 

Kävijämäärät:

  • 2,2 miljoonaa käyntiä kulttuuripääkaupunkitapahtumissa
  • 248 000 kävijää vuoden pääareena Logomossa   

Media

  • Medianäkyvyyden markkina-arvo 57,5 M€ (kotimaa 37,2 + kv 20,3)
  • 700 toimittajavierasta, joista 500 ulkomailta
  • Turku 2011-verkkosivuilla 654 000 kävijää

Tuotantovaikutukset

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tutkimus:

  • 260 miljoonaa euroa Varsinais-Suomessa (luku perustuu kpk-vuoden takia Turkuun tulleiden 15-79 –vuotiaiden suomalaisten kulutukseen)
  • 3 300 henkilötyövuotta

Tutkimustuloksia

  • 97 % hankkeista onnistui hyvin hankkeiden oman arvion mukaan
  • 91 % hankkeista sai uusia, pysyviä kontakteja ja verkostoja Suomesta ja ulkomailta
  • 85 % kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumiin osallistuneista suomalaisista on tyytyväisiä vuoden antiin
  • 75 % hankkeista katsoo, että heidän toimintaedellytyksensä kulttuurikentällä paranivat
  • 29 % suomalaisista tietää vuoden jälkeen, mikä on Logomo

Turun imago eurooppalaisena kulttuurikaupunkina vahvistui.
Turun kulttuurielämää seurataan nyt kaikkialla Suomessa kiinnostuneemmin kuin aikaisemmin.

Kaupungin julkisiin tiloihin levittäytynyt ja osallistumiseen kannustanut
”Kulttuuri tekee hyvää” -toiminta kohensi turkulaisten mielikuvaa kotikaupungistaan ja itsestään, kuten myös muiden suomalaisten käsitystä Turusta.

- Turku 2011 -loppuraportti