Kauppatorin ja sen lähiympäristön uudistamisen tavoitteena on parantaa keskustan viihtyisyyttä, lisätä alueen kaupallista toimeliaisuutta ja luoda kokonaan uusia julkisen tilan käyttömahdollisuuksia. Muutokset edellyttävät Kauppatorin ja sen lähiympäristön rauhoittamista yksityisautoilulta, mikä mahdollistuu maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisella.

Kauppatorin ja sitä ympäröivien katujen katusuunnitelman aikataulu

  • kuulutus 5.3.2016
  • nähtävänä olo 9.–29.3.2016
  • Kiinteistöliikelaitoksen johtokuntaan päätettäväksi 20.4.2016
  • kaupunginhallitukseen päätettäväksi 25.4.2016
  • kaupunginvaltuustoon päätettäväksi 9.5.2016

Uuden Kauppatorin verkkosivut

Sivuilla mm. torisuunnitelmia havainnollistavia videoita.

www.turunkauppatori.fi

Keskustan uudistaminen on laaja kokonaisuus, jossa sarja kehittämistoimenpiteitä nivoutuu toisiinsa. Suunniteltuihin toimenpiteisiin kuuluvat maanalaisen pysäköintilaitoksen lisäksi torin ja sitä ympäröivien katuosuuksien liikennejärjestelyjen uusiminen.

– Kauppatorin alle rakennetaan 600–800 autopaikan moderni pysäköintilaitos. Tämän ansiosta torialue vapautuu yksityisautoista palvelemaan kaupunkilaisia sellaisena viihtyisänä keitaana, jollaisia eurooppalaiset kaupunkitorit parhaimmillaan ovat. Autoliikenteen ohjaaminen pois torin tuntumasta mahdollistaa myös turvallisemmat ja eheämmät pyöräilyreitit, sanoo kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

Yliopistonkadun sisäänajorampin havainnekuva.

Kauppatori uudistetaan vastaamaan nykyajan tarpeita perinteitä kunnioittaen. Torirakennukset uusitaan ja niihin sijoitetaan palvelupisteitä, kahviloita ja yleisötiloja. Lisäksi torikauppaa jäsennellään uudelleen ottaen huomioon tärkeimmät kävelyreitit.

Kesäkaudella torille pystytettävällä esiintymislavalla järjestetään ilmaiskonsertteja ja esityksiä. Talvikautena torille tehdään luistelukenttä ja joulukuussa joulukylä. Pimeänä vuodenaikana tori voidaan muuttaa vaihtuvalla valaistuksella suureksi julkiseksi tilataideteokseksi.

Liikennejärjestelyt tukevat muutosta

Toria ympäröivien katuosuuksien liikennejärjestelyjä halutaan uudistaa torin kaikilla sivuilla:

Kauppiaskatu muutetaan keskustan pihakaduksi. Torin kohdalla ajoradalla sallitaan ainoastaan taksi- ja huoltoliikenne sekä pyöräily. Aikaisempaa kapeampi ajorata mahdollistaa leveämmät jalkakäytävät kävelijöille, terasseille ja liikkeiden ulkomyynnille. Kirjaston vierellä katu muutetaan monikäyttöiseksi aukioksi.

Eerikinkadulla vähennetään ajokaistoja Aninkaistenkadun ja Kauppiaskadun välillä. Tämä mahdollistaa nykyistä lyhyemmät suojatiet sekä leveämmät jalkakäytävät ja bussipysäkkitilat. Uudet puuistutukset parantavat katuosuuden viihtyisyyttä.

Aurakatu osoitetaan entistä vahvemmin joukkoliikenteen käyttöön. Maariankadusta etelään kadulla sallitaan ainoastaan bussiliikenne ja kiinteistöille ajo. Ajorata kapenee nykyiseen verrattuna ja vapautuva tila annetaan kävelylle ja pyöräilylle.

Yliopistonkatu muutetaan torin kohdalla kävelykaduksi ja kadulle istutetaan puita. Yliopistonkatu on yksi keskustan tärkeimmistä itä-länsi -suuntaisista pyöräreiteistä, mistä syystä kadun molemmin puolin rakennetaan pyöräkaistat. Autot kulkevat Yliopistonkatua pitkin kauppatorin alaiseen pysäköintilaitokseen.

Katutilojen ja Kauppatorin uudistaminen on lähtölaukaus Turun nykyistä elävämmälle keskustalle. Uudistuksen jälkeen Turussa on Suomen upein kävely-, pyöräily- ja oleilukeskusta, mikä luo hyvät edellytykset kaupungin tulevaisuudelle.

Kauppiaskadun pihakadun havainnekuva. Kuvat: Turun kaupunki