Kaupunki, järjestöt ja yhdistykset tarjoavat monenlaisia palveluja ja toimintoja 60+-vuotiaille turkulaisille, mutta haasteena on usein löytää niistä juuri itselle tai läheiselle sopivin. Samojen kysymysten äärellä ovat myös kaupungin ja järjestöjen työntekijät asiakkaita ohjatessaan.

Tänä keväänä käynnistynyt Asiakkaan polku -hanke selkiyttää oikeiden palvelujen löytymistä niin tukea tarvitsevan 60+-asiakkaiden kuin kaupungin ja järjestöjen työntekijöiden näkökulmasta.

Asiakkaan polku -hankkeen tavoitteet:

1. Tuoda sosiaali- ja terveysalan järjestöjen tukitoiminta selkeämmin osaksi Turun kaupungin tukitoimintaa ja ennalta ehkäisevää työtä.

2. Selkiyttää tukea tarvitsevan, 60+-vuotiaan turkulaisen ”asiakkaan polkuja” kaupungin palvelujen sekä eri järjestöjen toimintojen välillä.

3. Eri-ikäisten ja eri elämänvaiheessa työtä tekevien toimijoiden voimavarojen suunnitelmallinen hyödyntäminen ja yhteistyön kehittäminen.

Hankkeessa testataan esimerkiksi Iso-Heikkilässä sijaitsevassa Palvelutalo Iso-Heikissä alueellista Lähitori-toimintaa. Lähitori on paikka, jossa asiakas voi saada monipuolisia palveluja yhdessä paikassa yhdellä käynnillä.

Lisäksi hankkeessa luodaan työntekijöille toimintatapa, jolla 60+-vuotias kaupunkilainen saa tarvitsemansa tiedon ja tuen ajoissa. Tarkoituksena on kehittää kaupungin ja järjestöjen yhteistyötä mm. perehdyttämällä työntekijöitä ja kokeilemalla erilaisia viestinnän muotoja.

Raha-automaattiyhdistys on myöntänyt hankkeelle rahoitusta vuosiksi 2016–2017. Kehittämistyön koordinoinnista vastaa Turun Kaupunkilähetys ry. Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on myös mukana hankkeessa.

Lisätiedot:

hankekoordinaattori Katja Laine, Turun Kaupunkilähetys p. 040 1398 404, katja.laine(a)tukenasi.fi
palveluohjaaja Johanna Heiniluoma, Turun kaupungin hyvinvointitoimiala, p. 040 1627 247, johanna.heiniluoma(a)turku.fi