Turku on mukana Suomen ensimmäisenä CIVITAS-statuksen saaneista kaupungeista kansainvälisessä yhteistyössä, jossa kehitetään fiksuja ja puhtaita liikkumisratkaisuja viidessä kaupungissa – Turussa, Tukholmassa, Rusessa, Münchenissä sekä Madridissa – seuraavan neljän vuoden aikana.

CIVITAS ECCENTRIC:

Rahoittajat: Horizon 2020
Kokonaisbudjetti: 17 974 993 € / Turun kaupunki ja paikalliskumppanit 3 237 000 €
Aikataulu: 2016–2020
Hankkeen nettisivut:
http://www.civitas.eu/
www.turku.fi/civitas-eccentric
Kotimainen hankekonsortio:
Varsinais-Suomen liitto / Valonia ja Lounaistieto
Turun ammattikorkeakoulu
Western Systems Oy
Turun Kaupunkiliikenne Oy
Gasum Biovakka Oy
Itämeren kaupunkien liitto, Kestävien kaupunkien komissio

CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen kaupungeilla on samankaltaiset haasteet: keskusta-alueen kasvu, tarve vähentää liikenteestä aiheutuvia melun ja ilmansaasteita, kehittää kävelyn ja pyöräilyn reittejä sekä julkista liikennettä kohti puhtaita ratkaisuja.

─ Keskitymme resussitehokkaan ja ympäristöystävällisen liikenteen kehittämiseen. Odotamme, että hankkeen testialueilta saadaan uutta tietoa, josta voimme ottaa opiksi. Keskitymme yleensä kaupunkien keskustoihin, mutta meidän tulee toimia myös niiden ulkopuolella olevilla alueilla sekä ottaa yritykset ja muut toimijat mukaan jo hankkeen alkuvaiheessa, korosti Octavia Stepan, EU:n Innovation and Networks Executive Agency INEA:sta yksiköstä hankkeen avajaistilaisuudessa Madridissa.

Turun valttina kokonaisvaltainen ajattelutapa liikenteestä

Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsasen mukaan verrattuna hankkeen muihin kaupunkeihin Turussa ollaan hyvässä tilanteessa.

 ─ Monet muut joutuvat painimaan isojen ongelmien, kuten ruuhkautumisen ja ilmanlaadun kanssa. Olemme siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että voimme vielä tehdä ratkaisuja, joilla selvitään paljon halvemmilla ja järkevämmillä malleilla, kun olemme ajoissa liikkeellä ennen kuin ongelmat tulevat sietämättömiksi.

Timo Hintsasen mukaan on tärkeää muistaa, että Turku on aika pieni kaupunki verrattuna Tukholmaan, Müncheniin tai Madridiin. Hän painottaa asioiden oikeaa suhteuttamista.

─ Kaikissa asioissa on skaalaamisen tarve eli täytyy ymmärtää miten tehdä asioita oikeassa mittakaavassa. Kaikki ymmärtävät hyvin, ettei samalaisia ratkaisuja voida tehdä kaikkialla. Miljoonakaupunkien joukkoliikenneratkaisut, eivät ole Turun kokoisessa kaupungissa mahdollisia.

Hintsasen mukaan Turun vahvuutena hankkeessa on kokonaisvaltainen ajattelu liikkumisesta. Hänen mukaansa kokonaisuus saattaa liian useasti unohtua, jos edetään vain asia kerrallaan.   

─ Suomessa on jo suht pitkät perinteet liikennejärjestelmäsuunnittelun kokonaisvaltaisesta ajattelusta, jota me olemme sitten Turussa oppineet raitiotiehankkeessa maankäytön ja liikkumisen yhteensovittamisessa. Ne ovat ihan selkeästi Turun vahvuuksia.

Kupittaalle liikkumispiste

CIVITAS ECCENTRIC:in painopistealueena on Kupittaa, minne avataan yhteiskäyttöpyörät ja -autot sekä julkisen joukkoliikenteen yhdistävä liikkumispiste. Timo Hintsasen mukaan Kupittaa on totuttu näkemään vähän kaupungista irrallisena alueena, jossa on omanlaisensa liikkumistavat ja -muodot.

─ Alueella pyritään ohjaamaan liikkumista kestävämpään suuntaan. Tavoitteena on, että siellä syntyisi ratkaisu, joka mahdollistaisi kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden merkittävän kasvun.

Hintsasen mukaan tämä tarkoittaisi myös sitä, että tulevaisuudessa liikkumismuodoista toiseen voisi helposti vaihtaa, esimerkiksi junasta yhteiskäyttöautoon tai polkupyörään, jolloin kaikki matkaketjujen osat pelaisivat keskenään hyvin yhteen.

Sähköbussit liikenteeseen Turussa

Turun tavoitteena on olla hiilineutraalikaupunki vuoteen 2040 mennessä. Sen saavuttamiseksi kaupunki panostaa puhtaisiin liikenneratkaisuihin muun muassa sähköistämällä joukkoliikennettä ja laajentamalla biopolttoaineiden käyttöä. CIVITAS ECCENTRIC:issä mukana oleva Turun kaupunkiliikenne Oy kehittää jo käynnistynyttä sähköbussiliikennettä.

─ Osuutemme on jo pitkällä, sillä hankinnat ja operoinnit ovat jo käynnissä. Lokakuun alussa saimme käyttöön ensimmäisen sähköbussin linjalla 1 sataman ja lentokentän välillä. Vuoden loppuun mennessä otamme käyttöön viisi uutta bussia, jolloin linjan perusliikennöinti voidaan ajaa kokonaan sähköbusseilla, sanoo Turun kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Parkkonen.

Parkkosen mukaan sähköbussien merkittävin ero muihin busseihin on niiden hiljaisuus ja vähäpäästöisyys. CIVITAS-yhteistyössä Parkkosen mukaan on kiinnostavaa se, että sen kautta saadaan kokemuksia ja tilastoja sähköisen liikenteen eduista ja ongelmista sekä taloudellisista vaikutuksista muista kaupungeista.

─ Me pystymme tuomaan esimerkkejä sähköbusseista, mutta on mielenkiintoista kuulla muista hankekumppaneista. Esimerkiksi Ruotsissa on pitkälle vietyjä kokeiluja induktiomuotoisesta sähkönlatausjärjestelmästä.

Liikenteessä mahdollisuuksia Turun ja Tukholman yhteistyöhön

Turun kaupunki tekee hankkeessa yhteistyötä erityisesti Tukholman kaupungin kanssa liikkuminen palveluna -mallin kehittämisessä. Tavoitteena on saada käyttöön muun muassa uusia digitaalisia liikennepalveluja. Tukholman kaupunki etsii jatkuvasti myös muita yhteistyön mahdollisuuksia.

─ Jo hankkeen alkuvaiheessa meillä on todella paljon yhteistyömahdollisuuksia Tukholman kanssa, mutta myös muidenkin kaupunkien kanssa. Yhteistyö koskee talviliikkumista, pyöräilyä, yhteiskäyttöpyöräilyn- ja autoilun lanseeraamista ja näihin liittyviä asioita joukkoliikenteen runkolinjastoista ja sähköiseen liikenteeseen, luettelee Timo Hintsanen.

Tukholman kaupungin edustaja Jonas Ericsonin mukaan yhteistyö kaupunkien välillä kokoeroista huolimatta on selvää. Hänen mukaan Turkua ja Tukholmaa yhdistävät erityisesti satamat, merellisyys sekä kaupunkien kasvu.

─ Tukholman ja Turun suhteet voisivat, ja niiden pitäisi olla, nykyistä tiiviimmät. Teemme erityisesti työtä liikenteen ja puhtaiden liikenneratkaisujen kanssa, ja Tukholmassa julkinen liikenne on suosittua yksityisautoilun sijaan.  Näen yhtenä yhteistyömahdollisuutena Turun kanssa rekkaliikenteen, joka kulkee Tukholmasta Helsingin suuntaan Turun kautta, hän toteaa.

CIVITAS ECCENTRIC:in avajaistilaisuus järjestettiin Madridissa 2.─.5.10.2016.

civ_eccentric_logo_full_eu.png
Kuvia avajaistilaisuudesta:

 

octavia_stepan_eu.jpg
Octavia Stepan korosti, että CIVITAS
on kaupungeille ja kaupungeissa tehtävää yhteistyötä.
jonas_ericson_tukholma.jpg
Jonas Ericsonin mukaan Turun ja Tukholman pitäisi vahvistaa yhteistyötä.
Hän nostaa esimerkiksi rekkaliikenteen.

Turun Ammattikorkeakoulu osallistuu hankkeen
evaluointityöhän yhdessä kansainvälisten partnerien kanssa.

torsten_belter_munchen_timo_hintsanen_turku.jpg
Timo Hintsasen mukaan (oik.)Turun vahvuuksia ovat kokonaisvaltainen
ajattelu liikenteestä. Vas. Torsten Belter Müchenistä.

sahkopyora_madrid.jpg

Yhteiskäyttösähköpyörät kuuluvat olennaisena osana Madridin katukuvaan
Yhteiskäyttöpyöriä testataan myös Turussa hankkeen aikana.
 
living_laboratory_vierailu_villa_de_vallecas.jpg

Hankepartnerit vierailivat Villa de Vallecasin kaupunginosassa, jossa
on muutettu autoteitä kävelyalueiksi. Muutos on tuonut vilkasta liiketoimintaa
noin 93 000 asukkaan kaupunginosaan.