Turun ensimmäinen kaasutankkausasema avautui autoilijoiden käyttöön viime viikolla Tuontiväylä 2:ssa Turun satamassa. Energiayhtiö Gasumin kaasutankkausasema vihittiin käyttöön avajaisseminaarissa 7.11.2016. Gasum panostaa kaasuautoilun kehittämiseen ja tavoitteena on rakentaa ensi vuonna Turun alueelle kaksi kaasutankkausasemaa lisää. Seudulla on kasvava kiinnostus kaasuautoilua kohtaan.

CIVITAS ECCENTRIC

Rahoittajat:
Horizon 2020
Kokonaisbudjetti: 17 974 993 € / Turun kaupunki ja paikalliskumppanit 3 237 000 €
Aikataulu: 2016–2020
Hankkeen nettisivut: http://www.civitas.eu/eccentric
Kotimainen hankekonsortio:
Varsinais-Suomen liitto / Valonia ja Lounaistieto
Turun ammattikorkeakoulu
Western Systems Oy
Turun Kaupunkiliikenne Oy
Gasum Biovakka Oy
Itämeren kaupunkien liitto, Kestävien kaupunkien komissio
Lue lisää verkkosivuilta.

Turun sataman läheisyydessä Tuontiväylällä sijaitseva asema on Suomen ensimmäinen niin henkilöautoille, hyötyajoneuvoille kuin raskaalle liikenteellekin tarkoitettu kaasutankkausasema.

Varsinais-Suomi tärkeä alue liikennekaasulle

Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen kertoi avajaisseminaarissa Turun tankkausaseman merkityksestä Suomen kaasuinfrastruktuurin kehittämisessä.

─ Olen tyytyväinen, että vihdoin saamme kaasun myös Varsinais-Suomeen. Olemme sitoutuneet panostamaan vähäpäästöisen liikennekaasumarkkinan kehittämiseen lisäämällä liikennekaasun tarjontaa merkittävästi keskeisillä kysyntäalueilla Suomessa. Varsinais-Suomen seutu on meille tärkeä alue, koska biokaasulaitoksistamme kaksi sijaitsee Turussa ja Vehmaalla. Haluamme näyttää esimerkkiä ja otamme yhtiöömme käyttöön ensimmäiset kaksi LNG-käyttöistä rekkaa, jotka kuljettavat seudulla puhdistamolietteitä ja kierrätysravinteita asiakkaillemme, kertoo Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

Tankkausasemalta saa tankattua paineistettua sekä nesteytettyä maa- ja biokaasua. Paineistettu maa- ja biokaasu käy polttoaineeksi henkilö-, jakelu-, jäteautoihin ja busseihin. Nesteytetty maa- ja biokaasu (LNG/LBG) soveltuu taas raskaan liikenteen ajoneuvoihin. LNG-käyttöiset rekat vähentävät hiukkaspäästöjä ja operoivat hiljaisemmin.

Kaasu tukee kaupungin hiilineutraliustavoitteita

─ Kaasu on monipuolinen ja puhdas energianlähde. Turun tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2040 mennessä. Suurimmat päästövähennykset on mahdollista tehdä alueemme lämmön- ja sähköntuotannossa sekä liikenteessä. Kaasuinfrastruktuurin laajeneminen Turkuun luokin uusia mahdollisuuksia kaupungille, kuntalaisille ja alueen teollisuudelle sekä liikenteelle, Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olli Manni sanoo.

─ Haluamme vastuullisena toimijana olla myös mukana edistämässä uusien ympäristöystävällisten käytäntöjen ja tekniikoiden hyödyntämistä Turun alueella, sanoo Turun sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg.

Kaasun hyötyjä raskasliikenteelle testataan kansainvälisessä CIVITAS-yhteistyössä

Turku panostaa voimakkaasti puhtaisiin liikenneratkaisuihin hiilineutraaliuden saavuttamiseksi muun muassa sähköistämällä joukkoliikennettä ja laajentamalla biopolttoaineiden käyttöä. Syyskuussa alkaneessa EU-rahoitteisessa CIVITAS ECCENTRIC:issä testataan biokaasuautoja sekä biokaasun käytön lisääntymistä logistiikassa.

─ Gasumin tavoitteet ovat todentaa hankkeen kautta kaasun hyötyjä raskaalle liikenteelle ja ympäristölle. Biokaasulla CO2-päästövähenemä on 100 prosenttia ja siinä ei ole lainkaan kaupunki-ilmaa pilaavia pienhiukkasia, toteaa Matti Ojanpää, myyntipäällikkö (maakaasu) Gasumilta.

Matti Ojanpää kertoo, että Gasumin toimenpiteinä on ajaa kahdella kaasurekalla Turun alueen raaka-aineita.

─ Ensimmäinen rekka ajaa Kakolanmäen vedenpuhdistamon ja Topinojan biokaasulaitoksen väliä, joiden etäisyys on 16 kilometriä 5-6 kertaa päivässä viitenä päivänä viikossa. Toinen rekka operoi Vehmaan biokaasulaitoksella ja kerää alueen sianlietteitä ja elintarviketeollisuuden sivuvirtoja. Prosessin jälkeen rekka ajaa ravinteita maatiloille peltolevitykseen 300 – 400 kilometrin säteellä viitenä päivänä viikossa.

Gasum on sitoutunut panostamaan vähäpäästöisen liikennekaasumarkkinan kehittämiseen lisäämällä liikennekaasun tarjontaa merkittävästi keskeisillä kysyntäalueilla Suomessa. Yhtiöllä on meneillään useita kaasutankkausasemahankkeita ympäri Suomea. Turun alueelle tavoitteena on rakentaa kaksi asemaa lisää ensi vuonna 2017. Ensimmäisiin raskaan liikenteen tankkausasemiin Gasum saa Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -tukea, jonka avulla selvitetään LNG/LCNG -tankkausasemaverkoston mahdollisuuksia ja toteutetaan neljä pilottiasemaa erityisesti raskaalle liikenteelle Turun ja Vuosaaren tankkausasemien lisäksi asemat tulevat Vantaalle ja Jyväskylään.

Lue Gasumin tiedote verkkosivuilta.