Skanssin kauppakeskuksen Monitori-palvelupisteessä sijaitseva Infotori on matalan kynnyksen palvelupiste, jossa maahanmuuttaja voi saada asioiden hoidossa apua omalla kielellään.

Tukea kotoutumiseen

Juttusarja kertoo työvoimapalvelujen, koulutuksen, päivähoidon ja yhdistystoiminnan roolista kotouttamistyössä.

 

– Olemme ikään kuin väliasema. Tehtävämme osana Turun kaupungin kotoutumispalveluita on antaa neuvoja ja auttaa ihmistä eteenpäin. Päätöksiä emme tee, vaikka varmasti moni asiakas mieltää meidät sosiaalityöntekijöiksi, sanoo Infotorin suunnittelija Elena Fedorenko.

Vuoden 2015 alusta nykymuodossaan toimineen Infotorin erikoisuus on laaja kielivalikoima. Fedorenko palvelee asiakkaita suomeksi, englanniksi ja venäjäksi, Infotorin toinen työntekijä Avin Mohammed Ahmed kurdiksi ja arabiaksi.

Heidän lisäkseen Infotorilla työskentelee Sondip ry:n kautta palkattuja osa-aikaisia neuvojia, joiden avulla kielivalikoima laajenee kolmeentoista. Harvinaisempien kielten päivystysajat näkee Infotorin viikkokalenterista.

– Osalla neuvojista on monen kielen taito. Esimerkiksi albaniankielinen neuvojamme auttaa myös kreikaksi ja italiaksi, Fedorenko kertoo.

Asiakkaiden tavallisimmat kielet ovat arabia, venäjä ja kurdi, tässä järjestyksessä. Yhteydenottoja on ollut vuoden 2016 alusta yli 3000, ja määrä on kasvussa.

– Suurin osa haluaa keskustella kasvokkain. Maanantait ja perjantait ovat kiireisimpiä, samoin eläkkeen ja toimeentulotuen maksua seuraavat päivät.

Lomakkeet aiheuttavat avuntarvetta

Asiakastyöstä suuri osa on hakemusten ja lomakkeiden täyttämistä asiakkaan apuna. Esimerkiksi Kelan lomakkeet ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, mutta ei muilla kielillä. Apua tarvitaan niin eläke- kuin opintotukiasioissakin. Myös oleskelulupa- ja perheenyhdistämisasiat ovat paljon esillä.

Infotorin työntekijät auttavat selvittämään asiakkaalle epäselväksi jääneitä päätöksiä ja ohjaavat eteenpäin oikean viranomaistahon luo.

Virkakielellä tehdyt päätökset jäävät usein epäselviksi.

Avin Mohammed Ahmed

– Virkakielellä tehdyt päätökset jäävät usein epäselviksi, eikä asiakas tiedä, onko hän ymmärtänyt oikein. Myös toimeentulotukipäätösten vaihtelusta eri kuukausina kysytään, ja kun selvitämme asiaa, joskus löytyykin virheitä, Avin Mohammed Ahmed sanoo.

Myös lääkäriajan varaamisessa ja asunnonhaussa kaivataan usein apua. Kysymyksiä tulee hyvin erilaisista aiheista, ja siitä Elena Fedorenko on iloinen ja ylpeäkin.

– Korostan aina meillä vieraileville ryhmille, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Kysymällä asiat selviävät.

Ihan aina Infotori ei kuitenkaan pysty auttamaan: Fedorenko muistaa, miten Infotorille kerran soitti hätääntynyt nainen, joka etsi venäjäntaitoista eläinlääkäriä hamsterilleen. Sellaista ei löytynyt.

Aikaa ei tarvitse varata

Infotorin palvelu on suunnattu kaikille Turun seudulla asuville maahanmuuttajille. Käyntiaikaa ei tarvitse varata, mutta niin voi tehdä, jos käsiteltävä asia vie pitkään. Asiakkaalla voi olla esimerkiksi useita oleskelulupahakemuksia kerralla, ja jokainen hakemus on monisivuinen lomake.

Elena Fedorenkon mukaan on maahanmuuttajaryhmiä, jotka jäävät helposti syrjään yhteiskunnan palveluista, ja uusia palvelumuotoja kehitetään heidän tavoittamisekseen.

– Esimerkiksi telakalle töihin tulevat EU-kansalaiset ovat tällaisia. Tyypillisesti mies on täällä ensin töissä jonkin aikaa, saa toimeentulon sieltä eikä tarvitse viranomaisten apua. Kun perhe muuttaa perässä, tarvitaan tietoa perhepalveluista, Elena Fedorenko sanoo.

Teksti ja kuva: Elina Teerijoki