Kahdella kiskolla kulkevan yksikorisen järjestelmän laitteistotoimittajaksi valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt italialainen toimija. Järjestelmähankinnan veroton hinta on 1.935.000 euroa. Suunnittelukilpailuun saatiin yhteensä neljä tarjousta. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti asiasta kokouksessaan 13.12.

Kakolanmäen rinteeseen Serpentiinitien viereen suunnitellun funikulaarin hankintakilpailutus on ratkennut. Kahdella kiskolla kulkevan yksikorisen järjestelmän laitteistotoimittajaksi valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt italialainen Leitner Ropeways. Leitner Ropeways on erikoistunut erityyppisten köysirata- vinohissi- ja hiihtohissijärjestelmien toimittamiseen. Yritys on perustettu vuonna 1888.

Voittaneen laitteistotoimittajan tarjoushinta on 1.935.000,00 €. Leitnerin tarjous pitää sisällään kabiinin eli hissikorin perusmallin. Tarjouksen mukainen järjestelmätoimitus mahdollistaa kabiinin räätälöimisen ulkonäöllisesti paikkaan sopivaksi. Kabiinin ulkoasu tullaan neuvottelemaan tarjousneuvottelun yhteydessä.

–Leitner oli tarjouksessaan kuvannut kattavasti toimitettavan järjestelmän. Tarjous erottui edukseen muita tilavamman kabiinin, varustelutason sekä takuu- ja varaosapalvelujen osalta. Tarjoaja on toteuttanut menestyksekkäästi useita projekteja ympäri maailmaa ja yrityksellä on vankka kokemus vastaavanlaisista projekteista. Lisäksi yrityksen toiminta on hyvin organisoitunutta ja toimittajalla on vankka yhteistyötausta suomalaisen Multi Snowtech Ltd kanssa. Tavoitteena on aloittaa sopimusneuvottelut yrityksen kanssa alku vuodesta ja sitä kautta yhteistyö käynnistettyä heti, kertoo rakennuttamispäällikkö Janne Laine Kiinteistöliikelaitokselta.

Funikulaarin suunnittelukilpailuun saatiin yhteensä neljä tarjousta. Tarjouksen jättivät ABS Transportbahnen, Garaventa AG, Leitner Group ja Maspero Elevatori. Tarkastelussa havaittiin Maspero Elevatorin tarjous tarjouspyynnön vastaiseksi.

Funikulaari tulee olemaan osa Kakolanmäelle vievää joukkoliikennejärjestelmää, jonka oleellinen osa on 1-linjan Föli.

–Hissin henkilökapasiteettimäärittelyssä on huomioitu Fölin 1-linjan kuljettama matkustajamäärä Funikulaarin kohdalla olevalle pysäkille ja se, että matkustajamäärä saadaan kohtuullisessa ajassa purettua Kakolanmäelle, lisää Janne Laine.

Föri ja Funikulaari ovat lähes samalla linjalla ja ne muodostavat kevyen liikenteen yhteyden Aurajoen itärannan ja Kakolanmäen välille.

Funikulaarin korin lattiapinta-ala tulee olemaan noin 7 m2. Hissin nousunopeus on 2 m/s ja radan pituuden ollessa noin 130 metriä, matka yhteen suuntaan kestää noin minuutin. Kori painaa tyhjänä 3500 kg ja maksimikuormassa kokonaispaino on 6125 kg. Laite hyödyntää 4800 kilon vastapainoa kulkiessaan.

Funikulaarin kokonaiskustannusarvio on noin 3,1 M€, joka pitää sisällään rakennuttamisen, suunnittelun, laitteistohankinnat, asemarakennukset sekä valaistuksen ja rata-alueen aitaamisen.