Turun kaupungin hyvinvointitoimialalla on kuluvan vuoden aikana tehty lukuisia uudistuksia, jotka ovat parantaneet turkulaisten palveluja ja hoitoon pääsyä. Monissa paikoissa jonot ovat lyhentyneet, hoitoon pääseminen on helpottunut ja hoitoa on uudistettu luomalla kokonaan uudenlaisia toimintamalleja.

Kaskenlinnan kuntoutuskeskus tarjoaa kuntoutusta uudella otteella

Terveysasemien akuuttilinjojen käynnistyminen on lyhentänyt jonotusaikaa vastaanotoille. Fysioterapeuttien suoravastaanotto terveysasemilla sekä mielenterveys- ja päihdetiimien toiminta ovat osaltaan helpottaneet potilaiden hoitoon pääsyä. Suun terveydenhuollon toimintamalliuudistus on lyhentänyt jonoja ja samalla ostopalveluista on säästetty noin 1 M€.

Kuntouttava sairaalatoiminta ja Kaskenlinnan kuntoutuskeskus ovat osa monimuotokuntoutusta, jonka avulla potilaiden nopeampi kotiutuminen sairaalasta on mahdollista. Kuntoutusta tehdään moniammatillisesti sekä kuntoutuskeskuksessa että potilaiden kotona.

Saattohoitopotilaiden hoitoa on parantanut merkittävästi saattohoidon koordinaattoritoiminnan käynnistyminen.

Palvelutorin kautta ikäihmiset ohjautuvat oikeisiin palveluihin

Vanhusten kotihoitoon ollaan aiempaa tyytyväisempiä. Kotihoidon kustannukset ovat laskeneet vuoden aikana 4,3 prosenttia, vaikka samalla kotikäynnit ja asiakkaan luona vietetty aika ovat lisääntyneet.

Turkulaiset ikäihmiset ohjautuvat Palvelutori Poijun kautta oikeiden palveluiden äärelle yhä helpommin. Lisäksi arkipäivisin toimiva senioripuhelin antaa neuvontaa matalalla kynnyksellä.

Vanhusten asumispalveluiden hoidon ja palvelun laatu on parantunut merkittävästi: vuoteeseen hoidettavien asukkaiden määrä on vähentynyt, asukkaiden elämänlaatu aktiviteetteihin osallistumisen perusteella on kohentunut ja unilääkkeiden käyttö on vähentynyt.

Vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden sähköisten hakemusten määrä on lisääntynyt. Vuoden 2017 alkupuolella otetaan käyttöön sähköinen hakemus myös muissa vammais- ja kehitysvammapalveluissa.

Perhe- ja sosiaalipalveluissa varhainen tuki on lisääntynyt

Mäntymäen ja Brahen neuvoloissa on otettu käyttöön TeleQ-puhelinpalvelujärjestelmä, joka on helpottanut yhteyden saamista neuvolaan. Jatkossa TeleQ-puhelinpalvelujärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön kaikissa Turun neuvoloissa. Lisäksi terveydenhoitajat ovat tehneet kotikäyntejä aiempaa enemmän.

Ankkuri-toiminta on käynnistynyt yhteistyössä poliisin kanssa. Ankkuri-toiminnassa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä poliisi auttavat yhdessä vanhempien kanssa alle 18-vuotiasta ongelmiin ajautunutta nuorta.

Mäntymäen perhekeskuksen tehostetun kotiinpäin tehtävän työn osasto voitti Palveleva Turku –kilpailun ”Meidän perhe – yhteinen TeKo” –toiminnallaan.

Aiheeseen liittyen: