Uusien Mein Schiff -alusten keskeisiä lukuja
Pituus: noin 315,7 m
Leveys: noin 35,8 m
Koko: noin 111 500 GT
Syväys: noin 8 m
Kansia: 16
Matkustajia: noin 2894
Miehistöä: 1000
Kotisatama: Malta
Moottorit: Marine electric diesel, 28000 kW
Nopeus: noin 21 solmua
Uudet alukset tulevat korvaamaan nyt käytössä olevat Mein Schiff 1 - ja Mein Schiff 2 -risteilyalukset.
Sinikypäräinen Wybcke Meier istahtaa teräshallissa työtuolille ja käynnistää napinpainalluksella plasmaleikkurin. Suurikokoinen leikkuri alkaa liikkua sulavasti ja pureutuu vesialtaassa piilevään metalliin.
TUI Cruises -varustamon toimitusjohtaja Meier on aloittanut symbolisesti laivanrakennuksen, jonka tuloksena Uusi Mein Schiff 2 -risteilijä lähtee Meyer Turun telakalta merille vuoden 2019 aikana.
Kolikoilla onnea matkaan
Hieman myöhemmin Wybcke Meier niittaa rakennusaltaassa päättäväisesti pienen kolikkopussin kiinni kölin alustaan. Köli tulee vakauttamaan uutta Mein Schiff 1 -alusta, joka valmistuu keväällä 2018.
Meierin jälkeen niittausvuorossa on Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer. Kölipukkien päälle lasketut onnenkolikot kerätään laivan vesillelaskun jälkeen. Ne sijoitetaan lopulta valmiiseen laivaan onnea tuottamaan.
Lisää pituutta, lisää mahdollisuuksia
Uudet Mein Schiff -alukset tulevat olemaan edeltäjiään pidempiä. Sarjan varhaisemmat alukset ovat 295 metriä pitkiä, uudet 315-metrisiä.
Meyer Turun mukaan pituuslisäys mahdollistaa sisätilojen merkittävän uudelleensuunnittelun. Uusiin aluksiin mahtuu lähes 2900 matkustajaa.
- Kun Uusi Mein Schiff 1 ja Mein Schiff 2 siirtyvät asiakasliikenteeseen, meillä on yksi maailman moderneimmista laivastoista. Molemmat alukset ovat innovatiivisia, ja ne on rakennettu ympäristöystävällisesti, TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier tiedottaa.
Tällä hetkellä Turun telakan varustelulaiturissa valmistellaan Mein Schiff 6 -alusta. Se on Mein Schiff -alussarjan seuraavaksi valmistuva laiva.