Turku haluaa auttaa yrityksiä saamaan parasta osaavaa työvoimaa voimakkaassa kasvussa olevaan kaupunkiin ja Turun kaupunkiseudulle. Kaupunki on tuottanut yhdessä Meyer Turun telakan ja Bayerin kanssa mittavan kaupungin palveluita esittelevän kampanjan, joka on tarkoitettu kaikkien alueen yritysten käyttöön.

Turun seudulla ja Varsinais-Suomessa tarvitaan tuhansia uusia työntekijöitä valmistavaan teknologiateollisuuteen ja sen muille toimialoille heijastuvaan kasvuvaiheeseen vuoteen 2020 mennessä.

Kampanja sisältää sähköisen esitteen suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä sosiaalisen median kanaviin tarkoitetut videot. Kampanja on otsikoitu sanoilla Muuta Turkuun.

Haluamme kertoa kuinka hyvää elämänlaatu Turussa on.

Saara Malila

Markkinoinnin ote on sekä napakan informatiivinen että rohkean hauska. Haluamme herättää huomiota ja kertoa kuinka hyvää elämänlaatu Turussa on, sanoo Turun viestintäjohtaja Saara Malila.

Sähköistä esitettä jaetaan sosiaalisen median kanavissa ja lähetetään suoraan yrityksille ja sidosryhmille hyödynnettäväksi rekrytointimarkkinoinnissa. Yritykset voivat linkittää materiaalin rekrytointi-ilmoituksiinsa, jolloin työpaikanhakijat saavat samalla tietoa Turusta asuinpaikkana.

Esitettä tukemaan tuotettuja videoita kaupunki ja kumppanit jakavat omissa kanavissaan. Toteutuksesta vastasi mainostoimisto Zeeland Family.

Työnhakija hakee ensisijaisesti kiinnostavaa työtä, mutta päätöksentekoon vaikuttaa valtavan paljon myös kaikki muu: päivähoito, koulut, harrastusmahdollisuudet saati se, miten uudessa kaupungissa asutaan ja miten siellä työmatkat sujuvat. Kampanjassa on nostettu esiin Turun vahvuudet sujuvana, hyvänkokoisena ja vetovoimaisena kaupunkina, jota ympäröi dynaaminen kaupunkiseutu, Saara Malila jatkaa.

Turussa ja Turun seudulla on nyt positiivisia odotuksia ja luottamusta tulevaan

Turun seudun kasvua siivittää nyt elinkeinoelämän erinomainen menestys: meri-, lääke- ja valmistavan teollisuuden vahvat kasvunäkymät lisäävät luottamusta ja säteilevät korkeasuhdannetta myös muille toimialoille, erityisesti rakentamiseen

Meyer Turulle on erittäin tärkeää houkutella huippuosaajia Turun alueelle.

Tapani Mylly

Meyer Turulle on erittäin tärkeää houkutella huippuosaajia Turun alueelle. Meillä on seuraavina vuosina satojen ihmisten rekrytointitarve joka vuosi, ja Turkuun muuttamisen kynnys pitää saada mahdollisimman matalaksi. Teemme tässä asiassa mielellämme yhteistyötä Turun kaupungin kanssa, Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly toteaa.

Turku panostaakin vahvasti kaupungin infran kehittämiseen vastatakseen kasvuun. Kaupungissa kehitetään asumista, joukkoliikenne- ja muita liikenneyhteyksiä myös muualle maakuntaan sekä varaudutaan kaupungin väkiluvun kasvuun monin tavoin.    

Perimmäinen kilpailukykytekijä on osaava työvoima.

Pekka Sundman

Perimmäinen kilpailukykytekijä on osaava työvoima. Uudet laivatilaukset, autonvalmistuksen tuotantosopimukset ja muut merkittävät kaupat on viime kädessä hankittu tänne Varsinais-Suomeen maailmanluokan huippuosaamisella. Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus, laadukas ja tehokas koulutusjärjestelmä, monipuolinen asuntotarjonta ja myös liikenneyhteyksien sujuvuus ovat keskeisiä ja kriittisiä tekijöitä, joiden merkitys kasvaa vielä lähivuosina. Kaupunki myös tehostaa elinkeinopalvelujaan kasvuyrityksille kokoamalla niitä suoraan ja helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi,  sanoo Turun kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman.

Valmistavan teknologiateollisuuden kasvunäkymä ulottuu Turun seudulla 2020 -luvun puoliväliin asti. Silloin muun muassa meri- ja autoteollisuus verkostoineen ovat nostaneet tuotantokapasiteettinsa täysin uudelle tasolle.

Puhumme hyvällä syyllä positiivisesta rakennemuutoksesta. Se ei ole vain Turun ja Varsinais-Suomen asia vaan koko Suomen asia. Voidaan sanoa, että Varsinais-Suomessa taotaan nyt kasvua koko Suomeen ja Suomen hyväksi, Sundman sanoo.