Kakolan funikulaari on saamassa kasvot. Kiinteistöliikelaitos jatkaa neuvotteluja laitetoimittaja Leitner AG:n kanssa asemien ja kabiinin teknisiin ratkaisuihin ja ulkonäköön liittyen.

Leitner AG valittiin funikulaarin laitetoimittajaksi viime vuoden lopulla käydyssä tarjouskilpailussa. Neuvottelujen yhteydessä funikulaarin valmistumisaikataulua on tarkennettu siten, että käyttöönotto siirtyy vuoden 2018 keväälle. 

Funikulaarin maksullisuus tai maksuttomuus vaikuttaa asemien suunnitteluun porttiratkaisujen osalta. Kaupunginhallitus käsittelee asiaa kokouksessaan 6.3. 

- Uniikkina hankintana funikulaari on haastava projekti. Rata, koneisto, kabiini ja asemat ovat kaikki ainutkertaisia rakenteita, joita ei ole kopioitavissa muualta. Alueen nykyinen kunnallistekniikka ja kulkuyhteydet aiheuttavat rakentamisen aikataulutukselle omat haasteensa. Laitetoimittajan suunnittelijat ovat kuitenkin asiantuntijoita alallaan, ja onneksi he ovat hyödyntäneet suomalaista osaamista arkkitehtisuunnittelussa, kertoo rakennuttamispäällikkö Janne Laine Turun Kiinteistöliikelaitokselta.

Funikulaarin kabiini. Havainnekuva Jussi Hurskainen, Idis Design Oy.

Funikulaari on osa joukkoliikennettä

Funikulaarista toivotaan Turkuun pysyvää maamerkkiä ja turistinähtävyyttä sen lisäksi, että se tarjoaa esteettömän kulun Kakolanmäelle. Näin ollen alkuperäinen idea odotuskatoksista on muuttunut enemmän kiinteiden asemarakennusten suuntaan. Kiinteistöliikelaitos on jättänyt liitteessä esitettyjen luonnosten mukaisista asemarakennuksista rakennuslupahakemuksen. Suunnittelua jatketaan näistä lähtökohdista.

Funikulaarista tulee toimiva ja esteetön joukkoliikenne Kakolanmäelle

Sirpa Korte

- Funikulaarista tulee toimiva ja esteetön joukkoliikenne Kakolanmäelle, mutta toivomme sen olevan myös ilon ja ylpeydenkin aihe turkulaisille. Suunnittelulle ja rakentamiselle tulee antaa riittävästi aikaa laadukkaan lopputuloksen varmistamiseksi, sanoo Fölin joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Funikulaarin kabiinin ulkonäköä on kehitetty eteenpäin laitetoimittajan tarjoamasta alkuperäisestä ratkaisusta turkulaisen Idis Design Oy:n toimesta. Kabiinin halutaan muodostavan yhtenäisen kokonaisuuden asemien kanssa, ja samalla kabiinin sisätilojen esteettömyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Nämä mittakaavaltaan pienet, mutta ulkonäöllisesti merkittävät muutokset viivästyttävät aikataulua. Lopullinen päätös kabiinin ulkoasusta tehdään, kun aikataulu ja kustannusvaikutukset ovat selvillä. Tällä hetkellä nämä vaikutukset ovat Leitnerilla arvioitavana.

- Luonteeltaan asemarakennukset poikkeavat toisistaan huomattavasti. Linnankadun tasolla sijaitseva ala-asema maastoutuu Kakolan rinteeseen, kun taas Graniittilinnankadun varrella sijaitseva yläasema kurottautuu rinnettä kohti kevyenä paviljonkina, kertoo Pekka Vapaavuori, arkkitehtisuunnittelusta vastaava Leitnerin alikonsultti Arkkitehtitoimisto Vapaavuori Oy:stä.

Funikulaarin ala-asema.

Kaikkein ylimmässä kuvassa Funikulaarin yläasema. Asemien havainnekuvat: Pekka Vapaavuori, Arkkitehtitoimisto Vapaavuori Oy
 

Asiasanat: