Asukkaita kiinnostaa erityisesti oma asuinalue ja nyt on lanseerattu kaksi uutta appia, joiden avulla voidaan arvioida, että hoidetaanko asuinalueita ja reittejä oikeaan aikaan ja oikealla tavalla.
– Eri-ikäisiä ihmisiä täytyy kuulla eri tavoin. Lapset ja nuoret tavoitetaan eri kanavista ja eri tavoin kuin ikäihmiset, kertoo Hyvä arkiympäristö -kehittämistyössä mukana ollut ylläpitopäällikkö Mari Helin.
Kaupungissa paiskitaan töitä, jotta palvelut olisivat yhä helpommin saatavilla esimerkiksi verkossa. Digitaalisten palveluiden kehittäminen on yksi kaupungin kärkihankkeista ja sen saavutuksia ovat muun muassa entistä palvelevampi turku.fi-sivusto.
Lähdekoodit ja rajapinnat yritysten ja yhteisöjen käyttöön
Kuukausi sitten Turku jakoi vapaaseen käyttöön turku.fi-verkkosivujensa lähdekoodin. Lisäksi yritysten ja yhteisöjen hyödyksi ja vapaaseen jatkokehittämiseen on jaettu esimerkiksi munpalvelut.fi-verkkopalvelun ja kalustekierrätysjärjestelmän lähdekoodit. Nyt avattiin palauterajapinta. Palauterajapinnan avaamisen myötä julkiset palautteet ovat nyt luettavissa myös avoimesta rajapinnasta.
– Palauterajapinnan kautta voi hakea kaupunkilaisten antamia julkisia palautteita. Palautepalvelu ottaa vastaan kiitoksia, moitteita ja kehittämisehdotuksia kaupungin palveluista, toiminnasta ja päätöksenteosta, suunnittelija Marjo Marjamäki kertoo.
Kaupungin saamien palautteiden määrä on yli kolminkertaistunut vuoden 2012 käyttöön oton jälkeen. Vuonna 2016 palautteita tuli 19 772 kpl, joista julkisia palautteita oli 10 375 kpl. Palautepalvelu ohjaa suoraan kaupungin toimintaa esimerkiksi siten, että kun asukas ilmoittaa roskisten täyttymisestä tai kuopasta tiessä, niin palaute menee toimeksiantona suoraan sinne minne se kuuluu eli kaupungin kunnossapitoon.
Kaupunki kehittyy hankkeilla yhä palvelevammaksi
Koodien jakamisen lisäksi kunnat tekevät yhä tiiviimmin yhteistyötä. Turku on vahvasti mukana kansallisissa digitaalisissa uudistuksissa muun muassa ottamalla käyttöön uuden verkkomaksamisen ensimmäisten joukossa omien ratkaisujen sijaan.
– Digitaalisten palvelujen kehittäminen -kärkihankkeessa kehitetään verkkomaksamisen ja palvelukartan jatkoksi harrastehakua, digitaalista kaavoitusta sekä kuntalaisen asiointitiliä omien tietojen ja asiointien hallintaan, ohjelmajohtaja Päivi Saalasto kertoo.
Asukkaiden palveluja rakennettaessa myös sisäinen työn tekeminen tehostuu ja johtamisen tueksi saadaan helpommin ajantasaista tietoa.