Uusi teknologia sekä sosiaaliset verkostot mahdollistavat uusia tapoja suunnitteluun osallistumiseksi. Varsinais-Suomen liitossa laadittiin selvitys osana CIVITAS ECCENTRIC -hanketta siitä, miten eri tavoin asukkaat, lapset tai esimerkiksi virkamiehet voisivat olla mukana liikenteen suunnittelussa.

Turun kaupunkiseudun asukkaille suunnattu liikenneympäristöä käsittelevä kysely on osa vuorovaikutteisempaa liikennesuunnittelua. Osallistu kyselyyn.

Selvitys on osa fiksuun liikkumiseen keskittyvää CIVITAS ECCENTRIC -hanketta (2016–2020), jossa kehitetään fiksua liikkumista.

─ Osallistamisella voidaan esimerkiksi tavoitella ihmisten asenteisiin vaikuttamista ja heidän sitouttamista tiettyyn asiaan. Suunnittelukulttuuri on yksi tekijä, mikä vaikuttaa vuorovaikutteisen ja osallistavan suunnittelun onnistumiseen, kertoo selvityksen tekijä Heidi Lusenius Varsinais-Suomen liitosta.

Osallistaminen 2 – uusi sukupolvi

Heidi Luseniuksen mukaan osallistamisessa voi olla käytössä useita eri menetelmiä samaan aikaan, jolloin ne ovat monipuolisesti ja rinnakkain käytettäviä.

─ Osallistavuuden kannalta on tärkeää mennä sinne, missä ihmiset jo ovat, esimerkiksi kun yritetään tavoittaa nuorisoa. Nyt puhutaankin esimerkiksi Osallistaminen 2 – uudesta sukupolvesta, joka hyödyntää aktiivisesti sosiaalisen median kanavia.

Luseniuksen mukaan sosiaalinen media tarjoaa useita osallistamiskanavia.

─ Esimerkiksi Twitter mahdollistaa osallistamisen myös niille, jotka eivät pääse paikalle eri tilaisuuksiin yhteisten aihetunnisteiden eli hastagien avulla. Hyviä kokemuksia on myös esimerkiksi mobiilisovellusten käytöstä kaupunkisuunnittelussa ja kunnossapidon suunnittelussa.

Lue Varsinais-Suomen liiton juttu aiheesta.
Tutustu selvitykseen (pdf).

Heidi Lusenius Varsinais-Suomen liitosta (kesk.) korostaa, että osallistavuuden kannalta on tärkeää mennä sinne, missä ihmiset jo ovat.