Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2040, mikä mahdollistaa uusien palvelukonseptien ja teknologisten sovellusten testaamista. Esimerkiksi kevyet citylogistiikkaratkaisujen avulla voidaan kehittää jakeluratkaisuja kevyemmiksi, kustannustehokkaammaksi sekä näin edistää myös kaupunkiviihtyvyyttä.

Turussa on sitouduttu puhtaiden liikkumisratkaisujen kehittämiseen. Turun kaupunki julisti vuonna 2016 ”Viisaan sähköisen liikkumisen manifestin”, joka muun muassa tähtää lihasvoiman ja muiden puhtaiden energianlähteiden lisäämiseen liikkumisessa.

Turun kaupunki on mukana EU Horizon2020 -rahoitteisessa CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa, jossa pyritään kehittämään sähköistä liikennettä, autojen ja pyörien yhteiskäyttöä sekä MaaSia eli liikkuminen palveluna -mallia.

Mitä ovat kevyet citylogistiikkaratkaisut ja miten ne soveltuvat Turkuun?

Turun kaupunki, Liikennevirasto, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Varsinais-Suomen liitto järjestivät alkuvuonna keskustelutilaisuuden kevyistä citylogistiikkaratkaisuista ja niiden toteuttamisesta Turussa. Tilaisuudessa kuultiin  kaupungin, kuljetusyritysten ja kuljetusasiakkaiden näkemyksiä ja odotuksia Turun citylogistiikan tulevaisuudesta.

Tavoitteena oli valmistella ja työstää eteenpäin alustavia kevyen citylogistiikan pilottikonsepteja sekä määritellä niiden toteuttamisedellytyksiä Turussa. Konseptin laadinnassa on huomioitu ratkaisun toiminnallinen sujuvuus Turun kaupunkirakenteessa kevyellä kuljetuskalustolla. Tilaisuudessa esiteltiin kansainvälisiä esimerkkejä, kuten teknologisista innovaatioista, robottiajoneuvoista kokonaisiin jakelujärjestelmiin sekä kalustoon.

Yritysvetoiset yhteispalvelut kiinnostavat

Kevyet citylogistiikkaratkaisut -tilaisuudessa asiantuntijoille esiteltiin luonnos, jossa kaupungin laidalla sijaitseva jakelukeskus ja kantakaupunkialueella sijaitsevat lähijakeluasemat olisivat joko yhteiskäytössä tai kunkin yrityksen omia.

Yhteistoimintaan perustuvaa jakelukeskusta pidettiin selvästi potentiaalisimpana ratkaisuna ja kiinnostusta yhteistyöhön löytyi sekä suurien että pienempien toimijoiden parissa. Positiivisina vaikutuksina pidettiin pienten yritysten mahdollisuutta kehittää liiketoimintaa yhteistyössä, suurille toimijoille syntyvää luontevaa yhteistyökanavaa pienempien toimijoiden kanssa sekä mahdollisuutta kehittää ja testata uusia toimintamalleja. Potentiaalisena jakelukalustona nähtiin erityisesti perinteiset polkupyörät, tavarapyörät, mopot/skootterit, jakelukärryt ja sähköä tai maakaasua käyttävä ajoneuvokalusto.

Yrityksillä on olemassa olevat valmiudet ja erinomaiset mahdollisuudet kehittää uusia liiketoimintaratkaisuja kevyissä citylogistiikkaratkaisuissa.

Tutustu kevyen citylogistiikan konseptointi ja niiden ratkaisut -yhteenvetoon.