Turku aloittaa toukokuussa 2018 kaupunkipyöräkokeilun. Kaupunginhallitus hyväksyi kolmivuotisen kokeilun aiemmin kesäkuussa. Tarjouskilpailun on voittanut eurooppalainen Nextbike Polska S.A.

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskuksen projektipäällikkö Karolus Haarten mukaan kilpailutuksen tavoitteena oli löytää kaikkia kaupunkilaisia, ulkopaikkakuntalaisia ja turisteja palveleva ratkaisu.

 ─  Pyörien pitää vastata mahdollisimman hyvin eri käyttötarkoituksiin ja kaupunkimme infranvaatimuksiin. Pyöräilyn kehittäminen tukee kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. Kokeilulla on mahdollisuus kehittyä pysyväksi osaksi kaupunkikuvaa niin kesä- kuin talvikaudella, sanoo Haarte.

Turun kaupunki pyysi tarjouksia ajalle 1.5.2018–30.4.2021, minkä jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa joko kolmella vuodella. Tarjouspyynnössä mainittiin myös optio hankkia pyöriä myös Föli-alueen muihin kuntiin. Tarjouksia tuli määräaikaan mennessä kaksi kappaletta.

Hankinnan kohteena on 300 kaupunkipyörää, niiden telineasemat sekä ylläpito. 34 kiinteää ja 3 siirrettävää telineasemaa sijoitetaan suunnitelman mukaan Kupittaalta satamaan. Kilpailutetun peruspaketin hankintahinta on noin 2,1 miljoonaa euroa kolmelta vuodelta.

─ Tarjousten vertailu perustui tarjouksista laskettaviin hinta- ja laatupisteisiin sekä laitteiden testauksessa annettuihin laatupisteisiin. Testasimme pyöriä eri-ikäisillä ja kokoisilla käyttäjillä, jotta näimme niiden ominaisuudet käytännössä, kertoo CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen MaaS-asiantuntija Päivi Kynkäänniemi Turun kaupungilta.

Turku osaksi kansainvälistä kaupunkipyöräverkostoa

Nextbikella on kansainvälisesti noin 35 000 pyörää 23 maassa ja neljällä mantereella.

─ Meillä on ilo ja kunnia olla mukana tuomassa kaupunkipyöräjärjestelmää Turkuun. Tarjouskilpailun kriteerien perusteella tarjoamme kaupunkiin uusimman patentoidun älypyörämallimme, jossa yhdistyy tavallisen pyörän ominaisuudet elektronisiin osiin, kuten lukitusjärjestelmään. Ympäristöystävällisyys, turvallisuus ja innovoivuus ovat meille tärkeitä osa-alueita, sanoo puolalainen Nextbiken hallituksen puheenjohtaja Tomasz Wojtkiewicz.

─ Yhteiskäyttöpyöräjärjestelmän käyttöönotto tukee monia kaupunkistrategian linjauksia kestävästä ja ilmastoystävällisestä liikkumisesta. Uskon, että järjestelmä tuottaa pyörien käyttäjille kiinnostavan uuden vaihtoehdon niin yksittäisiin matkoihin kuin osaksi päivittäistä matkaketjuakin, sanoo kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen Turun kaupungilta.

Ilme kaupungin mukaiseksi

Pyörien ja telineiden ominaisuuksia ja ulkonäköä räätälöidään yhteistyön alkaessa sopivaksi niin kaupunkikuvaan kuin Fölin ilmeeseen. Pyöriin on mahdollista saada myös sponsorinäkyvyyttä. Lisätietoa pyörien teknisistä ominaisuuksista julkaistaan myöhemmin syksyllä.

Turun kaupunkipyörien kokonaisbudjetti kolmelle vuodelle on 3,2 miljoonaa euroa, sisältäen 300 kaupunkipyörän ja 34+3 aseman järjestelmän ylläpidon ja kehityksen ympärivuotisesti. Budjetti koostuu mainosrahoituksesta, käyttömaksuista, kaupungin rahoituksesta sekä CIVITAS ECCENTRIC – hankerahoituksesta.

Mittavasssa CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa kehitetään Turussa pyöräilyn lisäksi mm. sähköistä joukkoliikennettä, biokaasuautoja, autojen yhteiskäyttöä ja Kupittaa-Itäharju –alueen liikkumisreittejä, sekä matkaketjuja.

Lisätietoa CIVIRAS ECCENTRIC -hankkeesta:

Rahoittajat: Horizon 2020
Kokonaisbudjetti: 17 974 993 € (koko EU:n tasolla)
Turun kaupunki ja paikalliskumppanit: 3 237 000 €
Aikataulu: 2016–2020
Hankkeen nettisivut:
www.turku.fi/civitas-eccentric
www.civitas.eu/eccentric

Lisätiedot:

NextBike Polskan verkkosivut
NextBike:n kansainväliset sivut
Kuvia

Kaupunkipyörien testitilaisuudessa käytetty pyörämalli.
Pyörä räätälöidään sopivaksi kaupungin ja Fölin ilmeeseen.