6Aika-kaupungeista Turku, Tampere ja Helsinki ovat mukana Opastamisen ekosysteemi -hankkeessa. Tavoitteena on luoda yhdenmukainen ja nykyaikainen kaupunkiopastamisen malli, jonka avulla käyttäjä saa häntä helpottavaa tietoa ympäristöstään.

Opastamisen kokeilujen aikataulut

  • 28.6.–1.7. Keskiaikaiset markkinat: AR-alustaopas

  • 18.8. Paavo Nurmi Marathon: kaupungin sisääntuloväylien digitaaliset näytöt 

  • 23.8. Matkailuneuvonta: esteettömyyskokeilu

  • Heinä–lokakuussa, esteettisen ja tietorikkaan kaupunkiopastamisen kokeilu

Smart City Guidance - älykkään kaupunkiopastamisen uusi konsepti

opastamisen_ekosysteemi_ar_alusta_mobiili.jpg

Opastamisen kokeiluja tehdään Turussa kesän 2018 aikana useissa paikoissa. Ensimmäinen tehtiin Seikkisrockissa ja nyt on vuorossa Keskiaikaiset markkinat 28.6.–1.7. Kokeiltavana on mobiililaitteilla käytettävä paikannukseen pohjautuva AR-alusta (AR = Augmented Reality eli lisätty todellisuus). 

AR-alustaisen opastuksen toteutuksesta vastaa Panic Marketing Oy. Heidän edustajansa Sanna Halttunen-Välimaa kertoo, ettei mobiililaitteelle tarvitse asentaa mitään erillistä ohjelmaa. Sovellukseen pääsee suoraan Keskiaikaisten markkinoiden verkkosivulta tai alla olevasta linkistä.

Hanke on jaettu kahteen osa-alueeseen: opastamiseen arkipäivän normaalitilanteissa ja suurten väkijoukkojen opastamiseen. Näiden kokeilujen osalta kyseessä on siis jälkimmäinen. Mobiililaitteen kamerakuvaan ilmestyy markkereita, joiden avulla näkee, missä on esimerkiksi WC, infopiste, ensiapu tai myyntikojut. Ohjelmatiedot ja esiintyjät on löydettävissä myös tätä kautta. Paikalle saapumisessa helpottavat markkerit, jotka kertovat vaikkapa parkkipaikan sijainnin.

Tapahtumissa on muutama henkilö avustamassa opaspalvelun käyttöä. 

Älä unohda kertoa kokemuksiasi AR-alustasta. Palautteen antajien kesken arvotaan kaksi Food Walk -korttia. 

 

Keskiaikaisten markkinoiden verkkosivu

Opastamisen AR-toteutus mobiililaitteille (vaatii toimiakseen GPS-paikannusta)