Skotlannissa nuoria innostetaan insinööriuralle suuren suosion saavuttaneessa avaruuskoulussa. Glasgowsta ideoita hakeneet Turun kaupungin edustajat kaavailevat vastaavaa kurssia meillekin.

Rakettien rakentamista ja laukaisua puistossa. Mahdollisimman korkealle pomppivien superpallojen muovailua. Keksintöjä astronauttien elinolojen helpottamiseksi avaruudessa.

Muun muassa tällaisten pähkinöiden parissa skotlantilaisnuoret viettävät kesäisen viikon glasgowlaisen Strathclyden yliopiston järjestämässä Scottish Space Schoolissa eli skotlantilaisessa avaruuskoulussa. Koulun idea on innostaa nuoria insinöörin uralle.

Strathclyden yliopisto on Britannian vanhin teknillinen yliopisto, jolla on Skotlannin suurin teknillinen tiedekunta ja jossa eri insinöörialoja opiskelee yli 5000 opiskelijaa.

Skotlannissa on herätty samaan kuin Suomessa. Suuret insinööri-ikäluokat jäävät eläkkeelle ja teknisten alojen vetovoima ei ole yhtä hyvä kuin ennen. Avaruuskoulua luotsaava Marianne Ballantyne Sähkötekniikan laitokselta Strathclyden yliopistosta kertoo, että koulun ideana on lisätä tietoisuutta insinöörialoista ja niiden monipuolisista uramahdollisuuksista.

Skotlantilaista avaruuskoulua luotsaavan Marianne Ballantynen mukaan insinööriksi opiskelevilla mentoreilla on koulussa tärkeä rooli. Taustalla kone-, ilmailu- ja avaruustekniikan laitoksen työpaja.

– Nuoret eivät välttämättä ymmärrä, mitä tekniikan aloilla tarkoitetaan, koska insinöörityötä ei opeteta koulussa.

Porkkanana Nasa-vierailu

Avaruuskouluun osallistuu sata 16–17-vuotiasta nuorta ympäri Skotlantia, puolet tyttöjä, puolet poikia. Viikon aikana he kuulevat tekniikan alojen opiskelumahdollisuuksista Strathclyden yliopistossa ja urapoluista työelämässä sekä tekevät aloihin liittyviä käytännön tehtäviä.

Avaruuskoulun työpajassa auttaneet tohtorikoulutettava Mclean Jakob Eneotu ja opiskelija Jack Frasier (keskellä) sekä työntekijät Megan O’Donell ja Jacqueline Brown Strathclyden yliopiston kemian- ja prosessitekniikan laitokselta näyttävät, miten superpallo tehdään.

Esimerkiksi superpallon muovailu liittyy kemiantekniikkaan ja raketin suunnittelu sähkötekniikkaan. Avaruustekniikan osuudessa nuoret askartelevat itselleen virtuaalitodellisuuslasit, joilla voi puhelinsovellukseen liitettynä ihmetellä maapallon ympärillä seilaavaa avaruusroskaa.

avaruuskoulun ideana on valottaa teknisten alojen luovuutta ja hauskuutta

Nuoret työskentelevät 10 hengen ryhmissä. Viikon päätehtävänä on suunnitella konsepti, joka helpottaa astronautin elämää avaruudessa. Ballantynen mukaan avaruuskoulun ideana on valottaa teknisten alojen luovuutta ja hauskuutta ja sekä insinöörien ratkaisemien ongelmien haastavuutta.

– Avaruuskouluissa teknisiä aloja tuodaan esiin antamalla nuorille hauskaa, käytännönläheistä tekemistä, joka kuitenkin alleviivaa insinöörityön tärkeyttä tekemisen taustalla.

Työtä arvioivat Strathclyden henkilöstön lisäksi yhdysvaltalaisen avaruusjärjestön Nasan insinöörit. 10 viikosta parhaiten suoriutunutta nuorta pääsee opintomatkalle Nasan päämajaan Texasin Houstoniin.

Vaikuttavia lukuja

Avaruuskoululla on vaikuttavuutta. Sen perustamisvuodesta 2002 lähtien osallistujia on ollut yli 1800 ja heistä yli 900 työskentelee nyt tieteen ja teknologian parissa. Tänä vuonna avaruuskouluviikolle haki yli 500 nuorta.

Avaruuskoulu kiinnostaa myös Varsinais-Suomessa, jossa teknisten alojen ammattilaisista on huutava pula. Anu Parantainen ja Matti Mäkelä Turun kaupungin sivistystoimialan projektitoimistosta tutustuivat avaruuskouluun kesäkuussa Glasgowssa ja ajattelevat, että vastaavaa voisi toteuttaa Turussakin.

Avaruuskouluvierailulla Anu Parantainen ja Matti Mäkelä pääsivät kokeilemaan, miten Google Cardboard -virtuaalitodellisuuslasit kootaan. Työpaja oli osa kone-, ilmailu- ja avaruustekniikan laitoksen esittelyä.

Heistä Suomessa hyvä kohderyhmä voisi olla kahdeksannen luokan käyneet nuoret, jotka pohtivat toisen asteen koulutusvalintojaan. Kurssin voisi toteuttaa yhteistyössä ammattikoulun, ammattikorkeakoulun ja yliopiston kanssa.

– Avaruuskoulun vahvuuksia ovat tiivis ja käytännönläheinen ohjelma sekä Nasa-kytkös, joka helpottaa markkinointia, Mäkelä pohtii.

Mäkelä ja Parantainen kävivätkin jo Glasgow’ssa alustavia keskusteluja yhteistyöstä Nasan insinöörien kanssa ja kävi ilmi, että he voisivat tulla Turkuun matka- ja ylläpitokustannuksia vastaan.

– Lähdemme liikkeelle siitä, että ensi kesänä meillä olisi jo jotain vastaavaa Turussa, Parantainen sanoo.

 

Lue lisää avaruuskoulusta: www.strath.ac.uk/engineering/scottishspaceschool/

Asiasanat: