Pääskyvuoren koulun ja bangladeshilaisen Dhaka Joy & Hope -koulun 4.-luokkalaiset aloittivat tutustumisen toisiinsa ja virtuaaliseen oppimisympäristöön leikkimällä piilosta ja heittämällä palloa. Kokeilun tavoitteena on luoda uudenlaisia oppimistapoja ja -ympäristöjä yhteistyössä tutkijoiden kanssa.

 – Jännittää kyllä tosi paljon, kertovat Pääskyvuoren 4.-luokkalaiset Aaro Sonck ja Linnea Nurmi ennen ensimmäistä yhteistä virtuaalista oppituntia dhakalaisten oppilaiden kanssa.

 – He ovat siellä toisella puolella maailmaa, se tuntuu vähän hassulta ja tosi hienolta!

Yhteydet ja laitteet toimivat, niitä on testattu jo monet kerrat mutta nyt on ensimmäisen yhteisen oppitunnin aika. Livekuva dhakalaisesta luokkahuoneesta ilmestyy valkokankaalle ja alkaa innokas vilkutus puolin ja toisin. Tarkoitus on lähteä suunnittelemaan yhteistä virtuaalista tilaa ja oppimismuotoja, valmista mallia ei ole.

Ensimmäisellä oppitunnilla tutustutaan laitteisiin ja tekniikkaan, se onnistuu virtuaalisessa kylässä leikkimällä piilosta ja pallopeliä. Kaikki oppilaat viittaavat, kun Pääskyvuoren koulun opettaja Eetu Jokinen kysyy kuka haluaa laittaa VR-lasit päähän ja lähteä tutustumaan virtuaalikylään yhdessä dhakalaisten oppilaiden kanssa.

Kuva: Pääskyvuoren koulun koulun oppilaat ja dhakalaisen koulun oppilaat tapaavat ensimmäisen kerran

– 4.-luokkalaiset tapaavat virtuaalitodellisuudessa kerran viikossa tunnin ajan. Oppilaat rakentavat yhteistä tasavertaista oppimistilaa sekä teknisesti että sisällöllisesti, samalla tapaamiset tukevat kielen ja kulttuurin opetusta, kertoo rehtori Erkki Rötkönen Pääskyvuoren koulusta.

– Uusi opetussuunnitelma edellyttää ilmiöpohjaisia ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Tässä oppilaat ratkovat yhdessä ongelmia ja suorittavat tehtäviä samalla kehittäen itse opiskelua ja virtuaalimaailmaa tarpeisiinsa sopivaksi. Oppilaat voivat toimia yhdessä, tehdä tehtäviä ja kommunikoida keskenään puhumalla, eleillä ja liikkeillä.

– Tutkijat puolestaan hakevat kokeilun avulla ideoita, joita he voivat hyödyntää myöhemmin rakentaessaan monipuolisempia oppimissisältöjä.

Kuva: Daniel laskee kymmeneen ja lähtee sitten etsimään dhakalaista oppilasta virtuaalikylästä.

Taustaa:

Turun yliopisto ja Turun kaupungin Pääskyvuoren koulu toteuttavat virtuaalitodellisuutta hyödyntävän projektin yhdessä bangladeshilaisen Dhaka Joy & Hope -koulun, Hesburgerin ja CTRL Realityn kanssa.