Mitä tarkoittaa koulutuksellinen tasa-arvo Varsinais-Suomessa? Miltä näyttävät oppimistulokset, opettajien kelpoisuus, erityinen tuki ja koululaisten hyvinvointi muuhun maahan verrattuna? Muun muassa näistä ja alueen koulutuksen kehittämissuunnitelmista ja koulutuksellisesta tasa-arvosta kouluissa ja päiväkodeissa keskustellaan tänään 18.9. eri puolilla Turkua Opetushallituksen sekä opetushenkilöstön ja poliitikkojen välisissä tapaamisissa. Turussa käytävät keskustelut ovat ensimmäisiä Opetushallituksen Dialogeja tasa-arvosta –sarjassa.

Opetushallitus on tuottanut tilastopaketin, joka kuvaa Varsinais-Suomen koulutuksen nykytilaa, vahvuuksia ja kehittymisen mahdollisuuksia. Tilastot osoittavat, että maan tyytyväisimmät pojat ovat varsinaissuomalaisia 4.-5.-luokkalaisia.

Varsinaissuomalaisissa kouluissa viihdytään muuta maata paremmin.

Niin ikään Lounais-Suomen 9.-luokkalaiset saivat Suomen korkeimmat pisteet Karvin eli Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen matematiikan oppimistulosten arvioinnissa. Koko maassa pojat saavat tyttöjä useammin korkeimmat ja matalimmat pisteet.

STEaM liikkeelle täydellä höyryllä

Hyvä esimerkki innovatiivisesta koulutuksen kehittämisestä on Turussa toteutettava STEaM tiede- ja teknologiapolku. Hankkeen tavoitteena on rakentaa varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen yhdistävä tiede- ja teknologiapolku sekä luoda uusi koulutuksen toimintamalli luonnontieteen ja tekniikan alan vetovoiman vahvistamiseen. Samalla vahvistetaan luonnontieteiden ja tekniikan alan korkeakoulutuksen kysyntää Turussa ja Lounais-Suomessa pitkäjänteisesti eri koulutusasteiden laaja-alaisella yhteistyöllä. STEaM Turku -hanketta toteutetaan osana keväällä 2018 alueen korkeakoulujen ja Turku Science Park Oy:n kanssa solmittua Teknologiakampus Turku -sopimusta.
 

Seuraavat viisi Dialogeja tasa-arvosta -tapahtumaa Opetushallitus järjestää eri puolilla Suomea syksyn ja talven aikana. Tapahtumien tavoitteena on syventää ymmärrystä, ei olla yksimielinen, sekä tiivistää yhteistyötä ja vuorovaikutusta eri toimijoiden kesken. Dialogeissa hyödynnetään Sitran Erätauko-konseptia, jonka avulla luodaan uusia tapoja käydä keskustelua.