Tänä syksynä ennätysmäärä Turun lukiolaisia on valinnut pitkän matematiikan opiskelun. Pitkän matematiikan valitsee nykyään miltei kahdeksankymmentä prosenttia Turun lukiolaisista. Muutoksen taustalla on kaikilla koulutusasteilla tehty pitkäjänteinen työ sekä muutokset lukiolaissa ja korkeakoulujen pääsykokeissa.

Turussa kasvaa matematiikan osaajia

Turku on yltänyt tänä syksynä huippulukuihin lukiolaisten pitkän matematiikan valintojen määrissä. Kuten oheisesta kuvasta selviää, turkulaisissa kouluissa pitkän matematiikan valintojen määrä on kasvanut merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Kerttulin lukiossa jopa 93% oppilaista on valinnut pitkän matematiikan opiskelun, eivätkä muut lukiot tule kaukana perässä.

Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion rehtori Riikka Lindroos näkee matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opiskelun selkeänä trendinä lukioiden kurssivalinnoissa. Sisäänpääsykeskiarvo TSYK:n luonnontiedelinjalle ja merilukioon on nousussa samaan aikaan, kun pitkän matematiikan valintojen määrä on koulun ennätyslukemissa.

Teknologiakampuksen Turun johtaja, professori Mika Hannula iloitsee matematiikan valintojen kehityksestä.

–Pitkän matematiikan lukijoiden määrän kasvu on todella hyvä uutinen Turun pitkän aikavälin vetovoimaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta, Hannula toteaa.

–Turku on jo pitkään kärsinyt tekniikan korkeakoulutettujen osaajien puutteesta ja pitkän matematiikan opiskelleet ylioppilaat ovat nyt todella tarpeeseen. Kaupunginhallitus hyväksyi 2.10. teknillisen alan korkeakoulutuksen ja vetovoiman vahvistamisen yhdeksi painopisteekseen. Tämä lupaa hyvää tulevaisuudelle, sillä Turku tarvitsee lisää diplomi-insinöörejä.

 

Mistä turkulaisten matematiikka-innostus kumpuaa?

Tämän päivän korkeat luvut pitkän matematiikan valinnoissa eivät ole ilmestyneet tyhjästä, vaan takana on vuosien työ matemaattis-luonnontieteellisten alojen suosion kasvattamiseksi.

Lukiokoulutuksen palvelualuejohtajan Esko Heikkosen mukaan Turussa on jo vuosikausia pyritty mahdollistamaan opiskelijoille polkuja, joita pitkin voidaan siirtyä varhaiskasvatuksesta peruskouluun ja lukion kautta korkeakouluihin. Tällaiset polut mahdollistaisivat oppilaitosten välisen pysyvän vuorovaikutuksen, joka antaa oppilaille valmiuksia suuntautua matemaattis-luonnontieteellisille aloille.

– Pitkien matemaattis-luonnontieteellisten aaltojen aikaansaamiseksi myös yhteistyön eri koulutusasteiden välillä täytyy toimia. Tämä toteutuu esimerkiksi siten, että lukiolaiset toimivat peruskoululaisten tutoreina, Heikkonen selventää.

 

STEAM-Turku haluaa jatkaa vallitsevaa kehitystä

Turku tulee panostamaan luonnontieteiden opetukseen tulevaisuudessakin: tuore ja ainutlaatuinen STEAM-hanke pyrkii muodostamaan tiede- ja teknologiapolun varhaiskasvatuksesta peruskoulun kautta lukioon ja ammatilliseen koulutukseen asti. Tarkoitus on motivoida ja valmistaa oppilaita työelämään ja jatko-opiskeluun tieteen ja teknologian parissa.

Uusia kehittämisideoita pilotoidaan eri kouluasteilla ja kehitetyt uudet digitaaliset ratkaisut, opetussisällöt, oppimateriaalit ja oppimisympäristöt tulevat käyttöön kaikkiin kouluihin kaikilla asteilla. STEAM myös toimii tiiviissä yhteistyössä alueen korkeakoulujen, Teknologia-kampuksen ja yritysten kanssa.

Sivistystoimialan projektitoimiston päällikkö Matti Mäkelä korostaa myös Turun pitkää linjaa matemaattis-luonnontieteellisten aineiden vahvistamiseksi.

– Turun matematiikan valintojen taustalla näkyy monia aiempia projekteja, joiden jatkumoon STEAM asettuu. Lukioteko-kampanja, projektiyhteistyöt ja työelämähankkeet ovat kaikki tehneet osaltaan oppilaille saavutettavia polkuja lukioista korkeakouluihin ja työelämään, Mäkelä kommentoi.

Pitkä matematiikka on hyvä valinta myös lukiolaiselle itselleen. Se lisää merkittävästi valinnanvaraa, kun on aika miettiä jatko-opiskelupaikan hakemista.

Korkeakoulu-uudistus suosii pitkän matematiikan kirjoittajia

Korkeakoulu-uudistus on myös osaltaan nostanut matematiikan merkitystä. Uudistuksen myötä korkeakouluihin pyritään lukiotodistuksen perusteella, ja tiettyjä aineita, kuten pitkää matematiikkaa, painotetaan hakukertoimissa miltei alasta riippumatta.

– Uudistuksen merkitys on ilmeinen ja tulee luullakseni vain kasvamaan. Muutokseen on tietysti pakko reagoida; jos tietyistä aineista saa pisteitä, on selvä, että niihin panostetaan, Esko Heikkonen toteaa.

Syksyn kirjoituksissa ilmiö ei vielä näy, mutta tulevaisuudessa matematiikan kirjoittajien määrä tulee kasvamaan.

Mika Hannula korostaa, että pitkä matematiikka on hyvä valinta myös lukiolaiselle itselleen. Se lisää merkittävästi valinnanvaraa, kun on aika miettiä jatko-opiskelupaikan hakemista.