Haarlan koululle on tänä vuonna halloweenin kunniaksi ja lasten iloksi rakennettu jälleen jo perinteeksi muodostunut hyytävän hauska pakohuonepeli. Ohjaaja Stefan Wickströmin ideoima peli on tänä vuonna teemaltaan karmiva kummituskartano, jossa lapset selvittävät aavemaisia mysteerejä jännittävässä kauhumiljöössä.

Kauhujen kartano

Ohjaaja Stefan Wickströmin johdolla Haarlan koulun rumpuhuoneeseen on jo parina vuotena rakentunut jännittävä pakohuonepeli, jossa eskarilaiset,aamu-ja iltapäiväkerholaiset ja koululaiset saavat ratkoa kiperiä tehtäviä välitunnin kestävän aikarajan puitteissa. Peli on ollut valtavan suosittu lasten keskuudessa ja välitunneilla pienissä ryhmissä suoritettavaan peliin on jatkuva jono.

Itsekin pakohuone eli room escape –peleistä innostunut Wickström on tehnyt parin vuoden sisällä Haarlaan jo kolme pakohuonetta lapsille; Kreivi Dracula –teemaisen halloween-huoneen sekä joulupukin arvoitusta selvittävä jouluhuoneen. Inspiraatio huoneisiin tulee Wickströmin omista pakohuonepeli-kokemuksista.

Lapsia varten ei ole juurikaan tehty pakohuonepelejä, joten on mukava tehdä heille jotain erityistä.

−Olen itse pelannut monia maksullisia pakohuonepelejä, jotka eivät ole yhtä hienoja kuin tämä. Lapsille ei myöskään usein tehdä pulmahuoneita, joten on mukava tehdä heille jotain erityistä, Wickström sanoo.

Ensimmäisen Dracula-huoneen jätesäkeistä ja hämähäkinseitistä koostuneesta sisustuksesta on otettu aimo harppauksia eteenpäin ja tämän syksyn huoneen kierrätystavaroista ja itse askarrelluista esineistä koostuva sisustus vie lapset karmivan kartanon uumeniin, missä kynttilät leijuvat ilmassa ja kaapin lasiovien takaa löytyy ikivanhoja pulloja noidanverta ja lepakonsiipiä.

−Kaapit sain ilmaiseksi pitkän nettikirppismetsästyksen jälkeen, mutta suurin osa huoneen tavaroista on itse ideoituja ja tehtyjä. Esimerkiksi ”takka” on pahvista tehty kehikko, jota on käytetty kaikissa pakopeleissä ja maalattu aina uudelleen teeman mukaan, Wickström kertoo.

 

Pakohuoneen sankarit

Ennen pelin alkua Haarlan koulun huonetta esittelevä ryhmä vakuuttaa uskaltavansa tehdä hurjan pelin ilman pelon häivää.

−Tiedän, että se myrkky siellä huoneessa on vain päärynämehua! Muut eivät viimeksi meinanneet uskaltaa, mutta minä join sen vaan. Ihan lällyä, oppilaat ilmoittavat.

Wickströmin alkaessa kertoa hyytävää taustatarinaa Von Villebrandin suvun perintökartanosta ja ajastimen tikityksen alkaessa peli muuttuu kuitenkin jännittäväksi. Tekotakkatulen loimulla valaistu huone ja häkissä tuijottava luuranko luovat aavemaista tunnelmaa, kun oppilaat ryhtyvät keräämään vihjeitä ja kokoamaan oikeaa koodia loitsujen kirjasta ja pölyisten urkujen nuottitelineestä löytyneiden kuvien avulla.

Yhteistyöllä ryhmä saa kerättyä lopulta numerosarjan, joka avaa viimeisen lukon ja lopettaa pelin. Aikaa jäi muutama minuutti jäljelle ja ryhmä on tyytyväinen tulokseensa.

−Olemme varmaan tehneet uuden ennätyksen, ryhmä iloitsee.

Wickström kertoo, että pelin saa läpi suurin osa ryhmistä, ja että kesken peliä oppilaat voivat soittaa vihjekelloa, jos tehtävä tuntuu mahdottomalta. Tehtäviä on mahdollista myös hieman muokata ikäkauden mukaan, sillä pakopelibuumiin joutuneessa koulussa kaikki eskarilaisista kuudesluokkalaisiin ovat halunneet päästä kokeilemaan peliä.

−Oppilaat ovat kyselleet pelin perään alkusyksystä asti, Wickström kertoo.

Joskus peli voi tuntua oppilaille myös liian pelottavalta. Silloin voi lähteä pois heti, kun siltä tuntuu, vaikka kääntyä suoraan ovelta.

Stefan Wickström neuvoo oppilaita hyödyntämään arvoituksissa yhteistyötä.

Pakopelihuoneet herättävät kiinnostusta

Haarlan pakopelihuone on herättänyt laajasti kiinnostusta muiden koulujen keskuudesta ja ainakin muutama koulu on jo tehnyt pelistä oman versionsa. Wickströmiltä myös kysellään neuvoja huoneen järjestelyistä Helsinkiä myöten.

Tänä jouluna ei tehdä uutta peliä, sillä syksyn peli pidetään pystyssä tavallista kauemmin, jotta kaikki ehtivät varmasti kokeilla sitä. Ensi kevääksi Wickströmillä on kuitenkin jo uudet suunnitelmat.

−Kevääksi olemme visioineet Sherlock Holmes –teemaista pakohuonepeliä.