Vanhan Raatihuoneen ja Brinkkalan gallerioissa sekä Galleria Harmaassa avautuvat uudet näyttelyt 16.11. Nähtävillä on mm. valokuvia 1910-luvun Turusta.

Vanhan Suurtorin galleriat

Vanhan Raatihuoneen galleria / Brinkkalan galleria / Galleria Harmaa 
Vanha Raatihuone, Vanha Suurtori 3–5
Avoinna ti–su klo 10–18.
Vapaa pääsy. 
Näyttelyt 16.11.–30.12.2018, paitsi 
Valokuvalöytöjä 6.1.2019 asti

Brinkkalan galleria

Valokuvalöytöjä – Gustav Arvidssonin valokuvia 1910-luvun Turusta

Valokuvalöytöjä-näyttely avautuu uusintana Brinkkalan galleriassa. Kolme vuotta sitten ensi kertaa esillä olleessa näyttelyssä on Gustav Arvidssonin (1849–1928) Turussa 1910-luvulla ikuistamia postikorttinäkymiä.

Esillä on valokuvasuurennoksia valokuvakokoelmasta, joka saatiin Turun museo­keskuksen valokuva-arkistoon lahjoituksena kemiöläiseltä TjudaSkola-yritykseltä vuonna 2015. Lahjoitus sisältää 34 Arvidssonin valokuvaamaa Turku-aiheista nega­tiivia, joista valmistettiin postikortteja 1900-luvun alussa. Negatiivit ovat erittäin korkea­laatuisia ja hyväkuntoisia.

Tukholmasta Suomeen vuonna 1889 muuttanut Gustav Arvidsson perusti Helsinkiin Gust. Arvidssons Lifografiska Ateljer -nimisen liikkeen. Muun toiminnan ohella Arvidsson omistautui postikorttialalle ja valokuvasi maisemia ja kaupunkinäkymiä ympäri Suomen. Näyttelyssä esillä olevat kuvat hän on ottanut Turussa todennäköisesti vuonna 1913.

Henni Kitti.

Galleria Harmaa

Henni Kitti: 21.12 

Näyttelyssä on esillä videoessee sekä teksti, jotka ovat syntyneet muutaman edeltävän vuoden talvipäivänseisauksen aikoihin.

Henni Kitin lapsuudenkoti on napapiirillä, joka on yöttömän yön sekä kaamoksen raja maapallolla. Valaistusvyöhykkeen rajalla eläminen on osaltaan vuosien myötä synnyttänyt kiinnostuksen valoon. Näyttelyn teokset käsittelevät valon määrän vaikutuksia sekä valon kulkua avaruudessa ja maan pinnalla.

Kitin mukaan 21.12-näyttely on sanoja, rakennettuja tarinoita, ääntä sekä liikkuvia kuvia.

– Se on liikettä maapallolla ja maapallon mukana avaruudessa yhä uudelleen samaan kohtaan sen kiertoradalla auringon ympäri. Pimeyttä, valoa, heijastuksia; peilautumisia, sulautumisia ja rinnastumisia.

Sauli Sirviö: Two Months of Black Plastic Bags Mixture (2018). Osittain auringonvalolla valotettu sanomalehtipaperi, 58 cm x 40 cm.

Galleria Vanha Raatihuone

Sauli Sirviö: Näköpurppura

Sauli Sirviön työskentelymetodi perustuu tarkkailuun ja tallentamiseen.

– Taiteeni syntyy kaivaessa. Käännän ympäri maata, tarinoita, unia, esineitä, olioita, tuntemattomia objekteja, aineet­tomuutta, olotiloja. Teokset syntyvät epäpaikoissa tai tilanteissa, jotka eskaloituessaan rakentavat epärealistisen ilmapiirin.

Vanhan Raatihuoneen galleriaan syntyy arkeologisia kaivauksia mukaileva veistosmainen installaatio, joka rakentuu objekteista, muistiinpanoista sekä digitaalisista tallenteista.

– Näyttelyssä ollaan simultaanisesti menneessä ja tulevassa, välillä heräten nykyhetkeen. Valkoisessa galleriatilassa materiaali puristetaan toiseen valkoiseen tilaan, jossa se jatkaa omaa hidasta eloaan. Tilanteet, paikat ja materiaalit kummittelevat, tai niin minä ainakin uskon.