Musiikkiperheessä soittamisen ilo periytyy, vaikka kotona musiikki ei näyttelekään arjen keskeisintä roolia.

Uusia tuulia musiikkikoulutukseen

Kahden suurimman turkulaisen musiikkioppilaitoksen, eli konservatorion ja TSMO:n, yhtiöittäminen, on puhuttanut viime aikoina. TSMO:n puolelta on kuultu huolta siitä, säilyykö musiikinopetuksen monimuotoisuus, vai kapeuttaako kahden toimijan hallinnollinen niputtaminen kaupungin alaisuuteen sitä. Molemmat oppilaitokset toteuttavat tällä hetkellä taiteen perusopetuksen opetusta laajan oppimäärän mukaisesti, mutta omilla opetussuunnitelmillaan.

Konservatorio tarjoaa taiteen perusopetuksen lisäksi ammatillista koulutusta, TSMO:lla ei puolestaan oppilaita karsita kokeiden perusteella, vaan kaikki halukkaat pääsevät opiskelemaan taiteen perusopetukseen jonotuksen kautta.

- Viime vuosina myös konservatorioon ovat turkulaiset lapset ja nuoret pystyneet hakeutumaan opintojen pariin pitkin vuotta niihin soittimiin, joissa on oppilaspaikkoja on vapaina, Terhi muistuttaa.

Terhi ja Timo ymmärtävät huolen kahden musiikkioppilaitoksen yhdistämisessä, mutta näkevät yhtiöittämisessä myös mahdollisuuksia ja toivovat sen lisäävän entisestään yhteistyötä kaupungin muiden toimialojen kanssa. Koska musiikin tulisi kuulua kaikille, lasten ja nuorten huomioimisen ohella he toivovat, että aikuisten ja erityisryhmiin kuuluvien harrastamismahdollisuuksiin panostettaisiin.

- Jatkossa voisi esimerkiksi tarjota palvelua, jossa aikuiset voisivat ostaa kymmenen kerran soittotuntipaketin, tai tarjolla olisi yhteistä soittotoimintaa lapsille ja vanhemmille, Terhi visioi.

turunkonservatorio.fi

tsmo.fi

Räntämäkeläisen tien varrelta löytyy lokakuun ruskan valossa kylpevä 60-luvun omakotitalo. Lehtovaaran perhe on juuri aloittanut syysloman vieton, ja perheen neljästä pojasta kaksi lukioikäistä, Aaro, 18, ja Antero, 16 ovat kotona. Vanhin lapsista opiskelee ja asuu jo muualla, yläkouluikäinen Artturi kuluttaa tänään koulunpenkkiä.

Musikaalisen perheen olohuoneesta löytyy kosolti soittimia, vanha flyygeli ja kontrabasso, kirjahyllyiltä kanteleita. Soitto soi kotona, koulussa ja työpaikoilla päivittäin, mutta harvemmin kotona ehditään yhdessä musisoimaan.

- Jos arvuutellaan, paljonko meillä on yhteensä soittimia tässä huushollissa kaikki pienimmätkin perkussiot mukaan lukien, on niitä varmasti yli sata, perheen äiti Terhi hymyilee.

Soittimia löytyy sieltä täältä.

Terhi toimii Turun konservatoriossa varhaiskasvatuksen lehtorina ja kuoronjohtajana, isä Timo puolestaan Puolalanmäen musiikkilukion lehtorina, sekä niin ikään tuntiopettajana konservatoriolla. Turkuun perhe muutti 2000-luvun alussa Porvoosta. Sittemmin on asuttu Portsassa, Hurttivuoressa, Kähärissä ja nyt parisen vuotta Räntämäessä.

Vaikka vielä kotona asuvat perheen lapset soittavat ja opiskelevat musiikkia enemmän tai vähemmän vakavissaan, ei opintojen alku ollut välttämättä se kaikkein jouhevin. Antero ei aikanaan esimerkiksi suostunut konservatorion pääsykokeissa tekemään mitään, vaan hänet lähetettiin vuodeksi kotiin kasvamaan.

- Tuli stoppi, kun äitiä ei saanut ottaa mukaan pääsykoetilanteeseen, Terhi nauraa.

- En kyllä muista tästä itse mitään, olin varmaan kuusivuotias, Antero hymähtää.

Aaro ja Antero treenaavat soittohuoneessa.

Vapaamielistä kokeilua

Sittemmin lapset löysivät erilaisten soitinkokeilujen kautta omat instrumenttinsa, Antero klassiset lyömäsoittimet ja sähköbasson. Aaron instrumentteja ovat piano ja fagotti, jota hän on päässyt jo soittamaan ammattiproduktioissa Helsingissä saakka.

-Kannattaa valita harvinainen ja vaikea puupuhallin, niin töitä kyllä löytyy, Timo heittää ja muita naurattaa.

Keittiö huokuu samaa lämmintä tunnelmaa kuin muukin talo.

Lehtovaarat vannovatkin pienestä asti alkavan tiukan treenin sijaan vapaan kokeilemisen nimeen. Perheessä soitetaan ja kuunnellaan kaikenlaista musiikkia.

- Olemme luottaneet lasten omaan oivallukseen musiikin opiskelun suhteen, emmekä ole esimerkiksi vahtineet tai pakottaneet lapsia harjoittelemaan, Terhi sanoo.

- Kun tutustuu kaikkeen klassisen ja rytmimusiikin väliltä, omakin muusikkous ja musiikintuntemus monipuolistuu, Aaro puolestaan pohtii.

Tästä raja-aitojen ylityksestä sekä suomalaisen musiikkikoulutuksen tasa-arvoisuudesta ja saavutettavuudesta puhutaankin nykyään paljon. Sen sijaan, että seulotaan lahjakkuuksia ja tähdätään vain huippuosaajien koulimiseen, ovat musiikin monenlaiset vaikutukset nousseet esiin.

Terhi kohtaa tätä työssään päivittäin, sillä hän työskentelee musiikkileikkikoulun ja kuorotyön lisäksi erityismusiikkikasvattajana ja musiikkiterapeuttina.

- Musiikkia käytetään työkaluna esimerkiksi muistisairaiden tai avh-, eli aivoverenkierronhäiriöisten kuntoutuksessa. Musiikillahan on kauaskantoiset vaikutukset aivojen aktivoinnissa monella eri tapaa.

Elinikäinen harrastus

Vaikka pienenä aloitetusta soittamisesta ei tulisikaan kaikille ammattia, muodostuu siitä usein elinikäinen harrastus. Omakohtaisen musiikkisuhteen syntyminen on Lehtovaarojenkin mukaan musiikkikoulutuksen tärkeä tavoite.

Keittiön taulu muistuttaa, että jokaisella on vastuunsa kotitöistä.

Terhi kaipaa aikaa, jolloin kouluissa oli tarjolla maksutonta ja kaikille avointa musiikkikerhotoimintaa. Nykyään resurssien vähenemisestä johtuen tällaista mahdollisuutta ei juurikaan enää ole.

- Koulujen nykyinen opetussuunnitelma ei suorastaan tue musiikkia tai taideaineita, ja musiikkioppilaitosten hakijamäärät ovat laskeneet huippuvuosista, Terhi harmittelee.

Hakijamääriin vaikuttaa osaltaan harrastustarjonta, sillä musiikin kilpakumppaneita etenkin isommissa kaupungeissa riittää. Jos harrastaa vaikka jotakin joukkuelajia, vievät treenit äkkiä monta iltaa viikosta ja viikonloputkin.

Mutta kyllä musiikkiinkin saa kulumaan aikaa. Lehtovaaran perheen pojat ehtivät käydä koulunsa, ja jalkapalloakin on harrastettu, mutta eniten aikaa vie nykyään soittaminen.

Vanhempien mielestä Turussa on runsaat mahdollisuudet monenlaiseen musiikin harrastamiseen, maksuttomien kerhojen puutteesta huolimatta.

- Konservatorion ja Turun seudun musiikkiopiston, eli TSMO:n, lisäksi on monia pienempiä yksityisiä musiikkikouluja, joissa voi harrastaa, Timo muistuttaa.


Teksti: Heidi Horila 
Kuvat: Heikki Räisänen
Tänään kotona -artikkeli on julkaistu Turkupostissa 4/2018..