Viime viikolla Euroopan Robotiikkaviikon hengessä perheen pienimmätkin pääsivät tutustumaan robotteihin, kun Kerttulin ICT-lukiolaiset kokeilivat eskarilaisten kanssa erilaisia robotteja ja älylaitteita. Eskareiden ROBO-päivä oli osa nopeita STEAMit!-kokeiluja, joissa työpajamaiset päiväkokeilut tuovat eri koulutustasoille tuulahduksen uusia ideoita ja yhteistyötapoja matemaattisluonnontieteellisten aineiden ja taiteiden käsittelemiseen.

Kerttulin ICT-lukiolaiset olivat suunnitelleet eskarilaisille kaksiosaisen päivän. Ensimmäisessä osiossa esiteltiin ja kokeiltiin itse erilaisia robotteja: tabletilla ohjattavia Sphero-palloja, BeeBotteja, Lego-robotteja sekä lentäviä droneja. Toisessa osiossa eskarilaiset pääsivät itse käsiksi robotti-designiin; lasten tehtävä oli suunnitella ryhmässä miltä kiinteistöhuoltoyritys Arkean uusi siivousrobotti voisi näyttää.

Nuoret asiantuntijat

ROBO-päivä aloitettiin Kerttulin ICT-lukiolaisten ideoimalla ja ohjaamalla robottiradalla. Uittamon päivähoitoyksikön Merihevosten ja Meritähtien eskarilaiset muun muassa tutustuivat yksinkertaiseen koodaamiseen mehiläispelin liikkeitä määrittämällä, ohjasivat padin avulla vierivää palloa sokkelon läpi ja rakensivat esteradan dronen temppuiltavaksi.

 

Aluksi robotit eivät tahtoneet mennä haluttuun suuntaan, mutta pian lapset pääsivät jyvälle ja hipaisunäytöillä ohjailtiin pallo pujotteluradan läpi vaivattomasti.

Eskarilaisilla riitti myös tietämystä roboteista myös omasta takaa.

−Drone tarvitsee suojat reunoihinsa, jotta se ei törmäile asioihin ja mene rikki, nuori asiantuntija informoi eskarikavereitaan, lukiolaisten esitellessä dronen rakennetta.

Robotit otettiin Merihevosten ja Meritähtien ryhmissä luontevasti vastaan. Hipaisunäytöt ja reittikoodin suunnittelu eivät tuottaneet ongelmia ja tulevaisuuden insinööreillä riitti kysymyksiä teknologian toiminnasta.

−Voiko drone lentää väärinpäin? Voiko se kantaa jotain? Miksi robotilla on naamassa kuva silmistä, jos sen silmät ovat oikeasti jossain muualla? Päivän seuraavassa osassa robottien toimintavalmiuksia ruvettiin pohtimaan poikkitaiteellisellta otteella.

 

Siivousrobotti Armaalle seuraaja

Eskarilaiset saivat kuulla, että Arkean siivousrobotti Armas on jäämässä ansaitulle eläkkeelle. Merihevosten ja Meritähtien ryhmät saivatkin tehtäväkseen ideoida miltä Armaksen seuraaja voisi näyttää ja mitä ominaisuuksia se tarvitsisi työhönsä. Tehtävän puitteissa ryhmät pohtivat laajasti robotiikan tarpeita. Montako silmää siivousrobotti tarvitsee? Tarvitseeko se alleen pyörät vai jalat? Millaisilla lisäosilla siivous sujuu parhaiten?

 

Tehtävä tuotti upeita pahviehdotelmia uuden siivousrobotin ulkoasusta ja sen avulla konkretisoitiin askartelun keinoilla niitä asioita, joita ihan oikeatkin robotiikan suunnittelijat joutuvat huomioimaan työssään.

 

STEAMit!-kokeilut ja STEAM-hanke ovat syksyn mittaan tuoneet eri koulutusasteille hauskoja ja hyödyllisiä kurkistuksia uusiin matemaattis-luonnontieteellisiin taitoihin. Peruskouluissa on koodattu ja dekoodattu rannekoruja, vierailtu observatoriossa ja rakennettu robotteja. Varhaiskasvatuksesta on tehty vierailua lukion biologian tunnille ja suunniteltu uusia teknologiaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä. Eri ikäluokat ovat toimineet yhdessä, tutkineet ja rakentaneet. 

 −Paras eskaripäivä ikinä! Kommentoivat robotinsuunnittelijat itse päiväänsä.                                                                                                                              

STEAM Turku on Turun kaupungin kärkihanke, jossa luodaan uusia koulutuksen toimintamalleja luonnontieteen ja tekniikan alojen vetovoiman vahvistamiseen. Tavoitteena on luoda varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen yhdistävä tiede- ja teknologiapolku, jossa tuetaan ja innostetaan kaikkia mukaan tieteen ja tekniikan maailmaan. STEAM tulee sanoista science, technology, engineering, arts, math.