Hyvinvointitoimialan terveysasemille perustetaan yhteinen puhelinpalvelu eli Call Center kevään 2019 aikana. Toimintaa varten vuokrataan tilat Aninkaisten koulutalosta (osoitteesta Aninkaistenkatu 7) 1.2.2019 alkaen.

Lisätiedot:

Terveysasemilla ei ole sopivia tiloja, joissa toiminta voitaisiin aloittaa. Tämän takia hyvinvointitoimiala vuokraa Aninkaisten koulutalon rakennuksesta 660 m2 :n  tilat toimintaa varten. Tiloihin sijoitetaan sekä terveysasemien että neuvolan keskitetyt puhelinpalvelut. Yksi luokkahuone varataan atk-koulutusluokaksi.

Terveysasemille tulee vuodessa noin 380 000 puhelua. Puheluihin vastaaminen muun työn ohessa on kuormittaa hoitohenkilökuntaa. Myös vastausviive voi olla pitkä. Asiakaspalvelu paranee, kun henkilökunta voi keskittyä vastaanottotyöhön ilman keskeytyksiä. Hoitoalan ammattilaiset vastaavat myös jatkossa terveysasemien ajanvarauspuheluihin, mutta he toimivat yhteisissä ja erillisissä tiloissa. Myöhemmin digitaaliset palvelut, kuten esim. chat, täydentävät puhelinpalvelua.

Neuvolan keskitetty puhelinpalvelu on ollut toiminnassa viime keväästä lähtien ja kokemukset ovat olleet hyviä. Call Center vapauttaa hoitajien aikaa puhelintyöstä neuvoloiden muuhun työhön. Lisäksi neuvola on ollut viime syksystä lähtien mukana pilotoimassa maakunnallista chat-palvelua osana Lasten ja perheiden palvelujen muutosohjelman Lupa auttaa -hanketta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli tilojen vuokraamista Call Center -toimintaa varten kokouksessaan 9.1.2019.